Find more about how to download movies online just using your browser.

Tehnologie, calitatea vietii si tu

Posted on September 15, 2009
Filed Under Tehnologie | 18 Comments

Un alt titlu pentru acest post ar fi putut fi “Suntem iremediabil la X ani in spatele Vestului?”.

In momentul in care incepi sa stai pe picioarele tale, brusc, fara sa te fi avertizat cineva in prealabil, intri intr-o relatie serioasa cu Statul. Pana atunci, familia ta a filtrat in mare masura aceasta relatie. Poate ai putut intrezari mici parti din cea ce te va astepta cand ai fost sa iti faci buletin, sau poate in discutiile cu secretara de la faculatate.

La ce ma refer? Ei bine, la toata interactiunea cu Statul roman pentru a ramane un cetatean cinstit: plata de taxe si impozite (taxe pe propietati si masina, venit), depunerea anuala a fisei de venit, fise aditionale daca cumva faci venituri si din bursa sau alte surse decat locul de munca, amenzi, reinnoire de acte sau obtinerea de acte noi (certificate de nastere pentru copiii tai, buletin, pasaport, carnet de conducere, talon), certificate de radiere daca ti-ai vandut masina, obtinerea drepturilor legale (ajutor somaj, alocatie copii, etc).

Toate aceste lucruri iti rapesc timp si, in functie de cat de rezistent esti la stres/nepasare/incompetenta, buna dispozitie. Principala problema este ca in continuare pentru a rezolva multe din aceste probleme este nevoie de prezenta ta in persoana la biroul cu publicul a institutiei unde ai treaba. Mai nimic din procesul care se va desfasura odata venit randul tau nu se poate face virtual (pe Internet) pentru a optimiza sau scurta timpul petrecut acolo. O a doua problema este ca de multe ori comunicatia Statului catre platitorul de impozite nu este sigura. Se foloseste posta, dar nu exista nici o garantie ca scrisoarea ajunge la destinatar si in timp util (nu toate institutiile statului trimit recomandate).

Bineinteles ca aceste probleme nu le-am descoperit doar noi, romanii. Si bineinteles ca tehnologia ar putea ajuta la eficientizarea si umanizarea acestui proces. Doara suntem in secolul 21!

Colegii mei evanghelisti din Polonia, respectiv Cehia mi-au povestit doua proiecte foarte interesante. Ministerul de Finante polonez a creat o aplicatie AIR pentru persoanele fizice care realizeaza venituri. Practic poti folosi aplicatia sa iti depui formularul de declarare a venitului. Alternativa este sa iei sau sa printezi formularul, sa il completezi de mana, si sa te duci la post sa il depui. Acum tu care din cele doua metode ai alege? Proiectul a fost lansat in productie in aceasta primavara, si in functie de feedback si rezultate va fi extins si pentru persoanele juridice in anii ce vor urma.

A doua aplicatie este din Cehia. Statul ceh vrea sa creeze o casuta postala virtuala pentru cetateni. Adica toata corespondenta pe care Statul o trimite catre tine sa fie disponibila si pe un server. Inchipuieti ca este vorba de un cont de mail Gmail, doar ca in loc de spam si mailuri de la prieteni, ai corespondenta oficiala. Ai functie de cautare si arhivare, etc.

Acum, sincer, mie nici una din idei nu mi se pare ca merita premiul Nobel. Dar, tare mult ii invidiez atat pe cehi cat si pe polonezi, si ma intreb cand vor fi implementate si la noi sisteme care sa imbunatateasca interactiunea cu institutiile statului.

Aceste idei vin din zona centrala a Europei care a facut parte din acelasi bloc comunist ca si noi. Deci exista speranta :D

PS. Cand Silviu Brucan a emis celebra maxima, multi au zis ca este pesimist. Anii au trecut si s-a dovedit ca, in fapt, a fost un optimist.

mcorlan

Comments

18 Responses to “Tehnologie, calitatea vietii si tu”

  1. George on September 15th, 2009 5:43 pm

    Mda, am vazut ca aplicatia o va prezenta Piotr la Max, sper sa se puna si pe Adobe TV.

    Cat despre Romania, sa fim seriosi, cine crezi ca vrea sa optimizeze ceva in tara asta, lasa sa stam la cozi, sa manance o paine si oamenii de la ghiseu care tipa la noi si ne trimit la alt ghiseu …

    PS Uite in schimb in ce se investeste :
    E-romania (pretul e exagerat, oricat ar fii)
    http://www.gandul.info/news/guvernul-lanseaza-un-site-stricat-cu-publicitate-la-tv-4620539
    Turist in Romania, un portal banal, fara nimic in plus fata de ce e deja pe piata. (Unde pai pui ca e doar in romana)
    http://turistinromania.com/

  2. Cristian on September 15th, 2009 7:51 pm

    AIR?! Alta tehnologie proprietara marca Adobe?

  3. Armin on September 15th, 2009 9:13 pm

    George: cu atitudinea asta, sigur nu se va face nimic. Toti cand aud o idee de imbunatatire, imediat “NU”.
    Ce ma deranjeaza pe mine mult la statul nostru, e cat papyrus se iroseste intern, ceea ce duce la intarzieri, costuri si personal in plus, nejustificat.

    Cristian: Ia-o altfel. Prima technologie multi-platform prin care web-devs pot crea aplicatii desktop.

  4. Cristian on September 15th, 2009 10:30 pm

    @Armin: care multi-platform? Multi-platforma sunt mai degraba Java si .NET. E drept ca nu sunt accesibile oricarui Gigel, dar nu mi se pare asa de relevant. Oricum, teoretic cel putin, aplicatiile pentru guvern ar trebui facute de firme serioase.

  5. Cristian on September 15th, 2009 10:32 pm

    P.S. @Armin: ca sa nu se inteleaga ca sunt omul negru si rau, sunt de acord cu faptul ca aplicatia aia poate fi utila cetatenilor.

  6. JohnDoe on September 16th, 2009 9:57 am

    In Olanda este o aplicatie cu ajutorul careia se completeaza declaratia de venit inca din 2004. In fiecare an programul este disponibil pe site-ul Fiscului in versiunea noua. Programul se adreseaza nu numai rezidentilor din Olanda, dar si cetatenilor olandezi care lucreaza in strainatate obtinand venituri de la firme din Olanda.
    De anul trecut au introdus Digital Signature care elimina complet necesitatea listarii si trimiterii prin posta a formularelor.
    Asadar, nu e o mare chestie sa faci asta. Totul tine de bunavointa statului.
    Cu toate astea, in afara de aceasta aplicatie, o programare si prezenta la ghiseu este necesara pentru orice altceva.

    Ca o concluzie, nu suntem noi foarte straluciti, dar nici altii nu sunt mai straluciti ca noi ;)

  7. mcorlan on September 16th, 2009 11:44 am

    @Cristian

    De ce nu este multi-platform Adobe AIR? Faptul ca poti sa rula aceasi aplicatie pe Win, MacOS si Linux nu este suficient sa consideri AIR multi-platform?

    Sau te referi la faptul ca AIR este momentan doar pentru desktop? Atunci da ai dreptate. Cum insa la anul lansam Flash Player 10 pentru mobile, pasul urmator va fi AIR pentru mobile :)

  8. Cristian on September 16th, 2009 3:24 pm

    @mcorlan: 64-bit binaries of AIR are not currently available. Running 32-bit AIR on 64-bit systems has not been fully tested.
    Apropo, ar fi frumos daca tehnologia ar fi mai deschisa, astfel incat sa poate exista si alte implementari ale runtime-ului, iar lumea sa nu depinda exclusiv de Adobe.

  9. Cristian on September 16th, 2009 3:31 pm

    P.S. @mcorlan: PostScript si PDF mi se par niste exemple de standarde/tehnologii bune de urmat.

  10. mcorlan on September 18th, 2009 4:04 am

    @Cristian
    Lucram la 64 de biti si o sa vina in curand.

    Nu stiu daca relatia de simbioza este ceva care trebuie sa dispara; pentru ca asta este in cazul Adobe AIR, ca si in cazul altor tehnologii de la alte firme mari. Dezvoltatorii castiga din cauza ritmului de inovatie rapid (ritm care nu este posibil intotdeauna daca produsul nu este inchis; uitate de exemplu la W3C cat dureaza sa se puna de acord), iar companiile care detin tehnologiile castiga banii care le permit sa inoveze in continuare, deci nu au nici un interes sa-si omoare singure copilul.

    Adobe AIR intr-adevar nu este deschis, dar pe dealta parte ai alternative. Chiar tu ai numit cateva: Java si .NET. Deci nu cred ca Adobe are o pozitie de monopol.

    Flash Playerul este foarte deschis :) Masina virtuala este open source (Tamarin), specificatiile SWF sunt publice si oricine vrea poate sa isi implementeze propriul Flash Player, specificatiile pentru protocoale ca AMF3 sau RMTP sunt si ele publice.

  11. Cristian on September 18th, 2009 11:06 am

    @mcorlan: nu acuzam Adobe-ul de monopol in ceea ce priveste AIR-ul, spuneam doar ca daca il utilizezi atunci depinzi exclusiv de Adobe. Unii isi permit acest risc, altii nu. Daca sa zicem te axezi doar pe utilizatorii de Windows, atunci nu mi se pare un risc asa de mare, ba chiar unul minor.

    Sunt de acord cu inovatia, dar asta nu inseamna ca standardele nu trebuie sa fie deschise. Implementarea lor nu are decat sa ramana proprietara. Apropo, ce sa inteleg din ultimul tau paragraf? Ca tot modul de functionare al AIR-ului este deschis si ca oricine doreste poate sa-si implementeze propriul runtime?

  12. Cristian on September 18th, 2009 11:20 am

    P.S. Am o mica curiozitate legata de W3C: care e pozitia Adobe vis-a-vis de tag-ul VIDEO si de codec-urile propuse (H.264, Theora)?

  13. cornel on September 18th, 2009 6:49 pm

    Salut Cristian,

    Adobe sprijina standardul HTML5, fiid implicat in W3C/definirea HTML5. Relativ la tagul video si codecuri Adobe nu a si-a exprimat nici o preferinta legat de codecuri..discutiile au fost intre producatorii de browsere: Apple, Google, Opera, Mozilla, Microsoft.

  14. mcorlan on September 19th, 2009 4:58 am

    @Cristian

    Am spus ca specificatia fisierului SWF este deschisa, deci oricine poate sa isi faca un Flash Player. Codul Flash Playerului nu este deschis, dar cred ca esti de acord cu mine ca este o diferenta intre open standard si open code (implementare).

    Tot nu inteleg care este teama ta vis-a-vis de AIR pentru ca nu este open source/open standard. De ce spui ca unii nu isi permit?

  15. Limmonica on September 19th, 2009 5:18 pm

    E uimitor! Postul vorbeste despre “pădure” (the big picture) iar comentariile sunt despre “copaci”.

    Da, Mihai, ai dreptate în articolul tau. Ceea ce ai experimentat tu pe pielea ta cu instituțiile și birocrația româneasca am avut ocazia să o experimentez și eu.

    Culmea este ca foarte mulți oameni nu au alte sisteme de referință și cred că așa trebuie să fie, iar restul deși știu cum ar trebui să fie, ignoră situația și mai ales se complac în ea.

    Mi s-a intamplat în iulie să fondez o companie și am fost sfătuită să o fac în Pitești, unde am avut de-a face cu oamenii de la Registrul Comerțului. Am fost în continuă consternare. Vreau să evidențiez discuția avută cu o persoană, de acolo, căreia am reușit să-i inspir frică prin faptul că am îndrăznit să rup paradigma omului supus și “prost”. [Aici "prost" are un sens echivalent cu "ne(in)format" - exact ca atunci când mergi la un dentist în calitate de client.]

    După ce am surprins persoana într-o situație demnă de un bun caz de corupție, aceasta a încercat să remedieze situația neplăcută creată mie. Practic a plecat de la ghișeu, în condițiile in care 1) asteptam 5 persoane la ghișeul ei(noi de vreo 4 ore) și 2) pe perete era scris ca dacă la un ghișeu așteaptă mai mult de 5 persoane este obligatorie deschiderea unui nou ghișeu. În aceste condiții am vrut să întreb directoarea instituției despre cum se ocupa ea mai exact de organizarea activității și respectarea regulilor de către angajați în incinta clădirii pe care o conduce.

    Când persoana pe care o surprinsesem – în anticamera biroului directoarei, printre altele :) – a venit jos să ne servească mi-am zis hai să încerc să fac o conversație despre problema. [E foarte interesant aspectul psihologic și faptul că era pregătită de o ceartă, era pregătită ca eu să încep să fac scandal ... ceea ce nu s-a întamplat deși abținerea m-a costat un efort mai mare decât de obicei. :) ]

    Continua să îmi spună că pot să fac orice vreau, chiar dacă am fost în biroul directoarei etc. La care am calmat-o și i-am spus: în primul rând nu vreau să vă critic. Nu că nu aș avea de ce, dar cred că problema este mult mai mare și cu totul alta decât cea pentru care ar trebui să ne “dăm în cap” în momentul de față. Eu văd că voi vorbiți, în continuu, la ghișeu de la 8 dimineața până la ora 16. Scuzați-mă dar eu aș înnebuni în asemenea circumstanțe. Și mă întreb: ce vă costă să investiți mai mult în informarea clientului?? Ce vă costă să puneți un infopoint la intrare care să vorbească/afișeze în locul vostru printr-un un program, inteligent făcut, astfel încât să se prevadă cât mai multe situații particulare și poate chiar cu un algoritm de învațare prin care să-și adauge noi situații care până în acel moment erau doar niște excepții??

    Aș fi vrut să-i spun ce îi costă, să îi spun că îi costă: jobul, autoflagelarea și sistemul de rahat în care ne țin blocați pe toți. Că lor le place să se chinuie de dimineața până seara ca să aibă motiv să se plângă. Că le place să creeze situații imposibile pentru ei și pentru noi pentru că doar așa își satisfac ei orgoliul: umilindu-ne pe noi. Să le spun că nu îmi urăsc patria ci sistemul statal pe care l-au creat. Și că într-un fel sau altul, noi, generația tânără îl vom schimba.

    Din răspunsurile persoanei, nedemne de menționat aici, am tras concluzia că o schimbare în instituțiile românești n-o să poată veni de la oamenii angajați în ele – sunt mult prea incompentenți și neinformați ca să o poată face. Dar nu vreau să îi subestimez. Sunt convinsă că există oameni dispuși să asculte o propunere bună și chiar să pledeze și să susțină aplicarea acesteia.

    Întrebarea se pune: de unde vine această propunere? De la companii, nu? Și cum putem fi siguri că soluțiile propuse de aceste companii vor fi cele adaptate cu adevărat sistemului și problemelor lui și nu cele favorizate din motive politice?

    Undeva într-un colțișor de minte îndrăznesc să cred că o soluție extraordinară poate să bată toate celelalte aspecte legate de relații, nepotisme și politică. Poate că este doar un vis și nu o viziune.

    Continui să mă întreb: De ce ar fi stimulată o companie de IT să propună o asemenea soluție? Iar voi care aveți la îndemână tehnologia ce faceți în privința asta?

  16. Cristian on September 20th, 2009 6:36 am

    @Limmonica: profit de ocazie ca sa aflu mai multe despre produsele Adobe, unde mai pui ca echipa de evanghelizare castiga si ea o paine :-)

    @mcorlan: ai dreptate cu diferenta dintre standard si cod. Nu am nicio problema cu faptul ca Flash Player-ul nu e open source, ci doar cu performanta sa :-P Ar fi frumos sa fie, dar nu le poti avea pe toate :-)

    Daca AIR nu e un standard deschis atunci scade portabilitatea aplicatiilor. De exemplu daca maine vreau sa le rulez si pe FreeBSD trebuie sa astept ca Adobe sa scoata un AIR pentru FreeBSD. Pe unii ii poate deranja acest aspect, pe altii nu. Depinde pana la urma de la caz la caz. Intr-un fel e ca si cu web design-ul. Poti sa faci site-ul sa mearga doar pe Internet Explorer si eventual pe Firefox, iar in rest Dumnezeu cu mila. Sau poti fi mai silitor/competent si sa il faci sa mearga si pe alte browsere. Sper ca acum ai inteles mai bine ce am vrut sa zic.

  17. Ncu on October 3rd, 2009 2:16 pm

    >Aceste idei vin din zona centrala a Europei care a facut parte din acelasi bloc comunist ca si noi.

    Cum iesi pe usa aeroportului din Praga devine evident ca Cehia e cu 10-20 de ani in fata noastra! Faptul ca am facut parte cu totii din fostul bloc comunist devine irelevant!

  18. mcorlan on October 4th, 2009 8:40 am

    Cand am scris articolul am plecat de la doua lucruri pe care le cred:
    1. Nu cred ca acest decalaj este o constanta universala. Adica eu sper ca vom reduce din el, si nu vom fi pentru totdeauna in urma Europei cu decenii.
    2. In special noi cei care traim intr-o lume digitala (prin natura meseriei) si in contact mult mai mare decat media tarii cu valorile de la vest, uitam ca acest lucru nu este valabil si pentru sectorul de stat. Altfel spus, sectorul privat a prins cumva mai mare viteza in alinierea la ce e in vest. Dar nu vad de ce nu ar putea si cel de stat sa o ia cu aceasi viteza. Dar acum realitatea este ca cel de stat nu are aceasi dinamica. Personal sunt adus sa constientizez aceasta discrepanta in momentul in care trebuie sa interactionez cu statul. In rest imi este destul de opac ce se intampla acolo.

Leave a Reply