1000 de euro salariu de incepător?

Posted by mneagu on iulie 16, 2008
Filed Under Muncă | 32 Comments

Iniţial am vrut să pun un comentariu la articolul lui Cosmin. După care mi-am dat seama că ce vroiam eu să spun, deşi legat şi inspirat de articolul lui, merită un loc separat. Nu mă interesează controversa legată de terminarea-neterminarea unei facultăţi pentru a accede la un loc de muncă. Problema mea e suma vehiculată pentru un salariu de începător.

Eu am început sa lucrez în timpul facultăţii, iniţial ca freelancer, pentru banii de discotecă/ieşit cu prietenii, după care mi-am luat primul loc de muncă serios, cu carte de muncă şi program de 8 ore, în paralel cu facultatea.

Primul meu salariu…. 100 de euro. Şi da, i-am fost recunoscătoare celui care mi-a dat o şansă, pentru un CV destul de aerisit, cu experienţă doar de freelancer şi în organizaţii studenţeşti. Şi da, am muncit de mi-au sărit ochii din cap ca să demonstrez că merit mai mult. Creşterile salariale au venit, nici una din ele solicitată de mine, ci pur şi simplu pentru că şeful meu şi-a dat seama că merit mai mult.

Ştiu că or să vină comentariile cu “erau alte vremuri, 100 de euro erau bani”. 100 de euro nu erau suficienţi nici pe vremea aia ca să trăieşti în Bucureşti. Dar nici nu mă aşteptam să îmi dea cineva marea cu sarea din prima.

Personal cred ca ieşi din facultate fără experienţa lucrului în echipă, fără simţ de urgenţă sau măcar sentimentul deadline-ului, fără experienţa raportării unui superior, fără experienţă în estimarea propriei munci. Facultatea te învaţă să înveţi şi cam atât. Toate celelalte experienţe se capătă în timp. Şi fiecare din ele îţi vor aduce încă câteva sute de euro la salariu.

Dar dacă începi de sus…. unde mai urci? Care mai e satisfacţia? Cum îţi demonstrezi ţie că ai progresat? După încheierea perioadei de probă aveam 200 de euro. Si 100% creştere a însemnat enorm pentru mine şi moralul meu. Mi-a demonstrat că pot, că am unde să urc, că pot ajuta echipa şi mai ales că sunt apreciată fără să fie nevoie să mă bat cu pumnul în piept.

Cum ar trebui să arate începătorul căruia să îi plătesc eu 1000 de euro? Nu ştiu să răspund la întrebarea asta. Dar dacă m-ar întreba acum un absolvent de liceu ce să facă…

Nu cred în oamenii care lucrează doar pentru salariu. Trebuie să pui pasiune şi să îţi placă ce faci. Dacă alegerea viitorului se bazează pe un articol de ziar care îţi spune unde se plăteşte mai bine….Şi nu cred în oamenii care cer mult din prima pe principiul “Prost e ăla care dă, nu ăla care cere”.

Personal la întrebarea standard de interviu:”Şi cam ce salariu vrei?” răspund cu “Ce salariu consideri tu că merit?” pentru că problema mi se pare greşit pusă. De vrut, vrem toţi. De meritat… mai ramâne să discutăm.

Magda

Share

Comments

32 Responses to “1000 de euro salariu de incepător?”

  1. Monica on iulie 16th, 2008 14:56

    Nu mi-a placut deloc articolul lui Cosmin de ieri, am considerat ca pune problema gresit.
    Solutia pentru un salariu de X euro e munca, nu alegerea unei facultati.

    In schimb mi-a placut foarte mult articolul asta.E o abordare mult mult mai constructiva.Plus ca ma regasesc destul de bine in ce zici (si acum imi amintesc primul salariu de 100 de EUR :) Ce zile…)

  2. Alex on iulie 16th, 2008 18:11

    Primul meu salariu a fost de $100 … adică și mai puțin. Eram însă în stare să lucrez pe gratis pe termen nelimitat. Nu o făceam pentru bani.

  3. Vivi@Adobe on iulie 16th, 2008 21:48

    Eu am inceput de la vreo 10-15$ pe luna daca stau sa calculez ca in vreo 7-9 luni am facut cam ~150$. A fost o perioada de care imi amintesc cu drag si in care am lucrat si acumulat extrem de mult, si daca ma intrebati daca as mai face-o din nou in conditiile de atunci(student fara obligatii) .. F**k yes !

  4. Claudiu on iulie 16th, 2008 22:44

    Ai mare dreptate. Cand am inceput sa lucrez, lucram pentru mai nimic. Important era sa capat experienta, sa lucrez; nu conta pentru cine ori pentru cat.

    P.S. Ambele articole mi-au placut. Si al tau, si al lui Cosmin.

    Toate cele bune

  5. ion on iulie 17th, 2008 14:42

    1.O organizaţie studenţească. Te modelează şi e cel mai apropiat lucru de o firmă, cu deadlines, proiecte, echipe, responsabilităţi – sti care e parerea mea despre organizatiile studentesti sunt o adunatura de sugaci care nu fac altceva decat sa se prostitueze pe la diferite cadre didactice pentru o promovare facila a examenelor
    2. de experientze de viatza is satul si de politica asta a “super firmelor din romania” – “ar trebui sa multumesti cerului si pamantului ca ti-au oferit un loc de munca”.

  6. mneagu on iulie 17th, 2008 14:57

    @ion

    1. Cat am fost parte din organizatia studenteasca am adunat restante, nu note bune. Pentru ca era munca destul de seriosa sa organizezi evenimente pentru sute de oameni plecand de la buget zero. Si nu prea ai contact cu profesorii, cat ai cu personalul administrativ din universitate, cautand locatii pentru diverse evenimente.

    2. Primul meu job nu a fost intr-o multinationala ci intr-o firma mica, romaneasca. Si nu am multumit cerului si pamantului, ci omului de langa mine cand mi-a marit salariul.

    Cat despre ultima ta fraza, am sters-o pentru ca sunt sigura ca te rusinai de faptul ca ai scris stii cu un singur i.

  7. Monica on iulie 17th, 2008 21:48

    @ion – sunt si organizatii studentesti slabe, si organizatii studentesti bune.Din o organizatie buna poti invata multe – unul din cei mai buni project manageri care ii cunosc a inceput intr-o organizatie de studenti.
    In acelasi timp cunosc si genul de oameni de care zici …deci the truth is somewhere in the middle.

    Referitor la salariu – era vorba de sentimentul de entuziasm, de dorinta de a face ceva interesant, nu de recunostinta pentru un salariu mic.
    Cred ca la job ar trebui sa te motiveze ce faci, nu doar sa cauti un job de la 9 la 18 care sa plateasca chiria si alte facturi.

  8. Ovi S. on iulie 18th, 2008 06:11

    Avind o experienta de multi ani in domeniul recrutarii de forta de munca,colaborind cu partenerii mei din Germania si Anglia (in 2005,alaturi de colegii mei din Anglia am obtinut titlul mondial cu un candidat,care este roman)inclin sa cred ca oamenii se grabesc.Vor cit mai mult,intr-un timp scurt.Si exact cei invidiati,sunt cei care nativ sau invatind de la mentori au avut rabdare,si au fost cei care in timpul calatoriei,nu au asteptat sfarsitul calatoriei ci au mers pina in punctul cel mai indepartat,de unde in zare se vedea alt punct spre destinatie.Au mers asa pina au ajuns la destinatia dorita.
    De fapt succesul nu este cum te raportezi tu fata de ceilalti,ci raportat fata de unde ai pornit ca sa iti atingi succesul.

    Aceasta este o intrebare cu caracter pedagogic,pentru multi care citesc.Daca puteti sa-mi raspundeti,voi Adobistilor,oameni angajati la o companie de top mondial,ce masini aveti?
    Ati avut senzatia vreodata cind ati trecut pe linga cei cu masini ieftine ca a meritat sacrificiul vostru in viata?Nu este o intrebare masochista,ci doar o lectie de viata.

    In definitiv,viata separa valorile si le aseaza pe scara sociala.Cam dur pentru multi,dar aici nu scriem poezii,sau proza.Asta trebuie sa inteleaga viitorul candidat la Adobe,Amazon,Sun Microsistem,Microsoft,etc.

  9. Magda on iulie 18th, 2008 09:36

    @ Ovi

    Hehe, ai lovit un punct nevralgic. Eu conduc un C3, si pe ala foarte rar, in general prefer bicicleta in ultima vreme. Nu vrei sa auzi comentariile primite de la diversi referitor la masina. Pornind de la “Ce ma, atit iti permiti?” diversi oameni care nu inteleg ca nu vad utilitatea in a-mi bloca banii intr-o masina care se depreciaza in 2 ani, atita timp cat si una ieftina si una scumpa ma duce de la A la B. Dar nu e in nici un caz un sacrificiu, ci o alegere constienta a unui om care a muncit pentru banii aia, multi sau putini, bagati intr-un fier :)

    Si mi-a placut analogia cu calatoria. Cred ca sumarizeaza exact ceea ce voiam sa transmit.

  10. ssss on iulie 19th, 2008 10:22

    Eu merg cu metroul. Se pune ?

  11. vândpupăză » Blog Archive » Facultatea de Blide si Ibrice on iulie 19th, 2008 14:45

    [...] sunt cel mai in masura sa povestesc despre asta dar pe blogul myadobe au circulat cateva posturi in ultima perioada chiar pe tema asta. Cosmin a pus punctul pe i in ceea ce priveste legatura [...]

  12. InHR on iulie 22nd, 2008 21:08

    Foarte mult bun simt in postul asta. Sunt complet de acord cu Magda.

    Referitor la organizatiile studentesti cred ca “omul sfinteste locul”. Am vazut asociatii studentesti care au crescut mult datorita unei persoane cu inititiva, determinare si entuziasm.

  13. Romeo on iulie 25th, 2008 23:24

    Fain, e nevoie de initiativa, raspundere si deasemenea implicare…

  14. elbandito on iulie 30th, 2008 14:57

    Mi-a placut foarte mult articolul .. din ultimele randuri am avut ceva de invatat

  15. Costel on august 3rd, 2008 21:56

    “Nu cred în oamenii care lucrează doar pentru salariu. Trebuie să pui pasiune şi să îţi placă ce faci.”

    Partial corect. Numai ca exista oameni care au familie, copii. Vine un moment in viata in care siguranta financiara a familiei este mai presus de pasiunea fata de ce faci la seviciu.

  16. RazvanP on august 4th, 2008 21:57

    In conditiile in care articolul ZF zice chiar de Adobe ca ofera 1000+ EUR pentru studenti sau absolventi de facultate, acest mesaj al Magdei devine destul de greu de inteles; cel mai bun raspuns il poate oferi chiar departamentul HR de la Adobe…

    1.Dar dacă începi de sus…. unde mai urci? Care mai e satisfacţia? Cum îţi demonstrezi ţie că ai progresat?
    Nu incepi de sus, incepi de jos, dar cu un salariu mare.

    2. Personal cred ca ieşi din facultate fără experienţa lucrului în echipă, fără simţ de urgenţă sau măcar sentimentul deadline-ului, fără experienţa raportării unui superior, fără experienţă în estimarea propriei munci.
    Nu si daca ai lucrat din timpul facultatii, cum de altfel se mentioneaza si in articolul ZF.

    3. Personal la întrebarea standard de interviu:”Şi cam ce salariu vrei?” răspund cu “Ce salariu consideri tu că merit?” pentru că problema mi se pare greşit pusă.
    Credeam ca acest raspuns este universal recunoscut ca fiind slab pentru intrebarea clasica…

  17. Raven on august 9th, 2008 11:27

    Chiar ca orice facultate. Pentru ca asta te invata sa copiezi, sa chiulesti, aproape totul, cu exceptia invataruii. Cam asta-i realitatea de azi. ;)

  18. Dany on august 24th, 2008 19:28

    HA HA :) ) si vrei u sa-mi aratzi unu kre nu lucreaza pt bani in ziua d azi?… knd t duci si u in orice terasa,vezi un maimutzoi cu pedale cu freza linsa, nu leaga 2 cuvinte cu chelneru si lasa spaga kt faci un intr-o saptamana la munca … Traim in Romania totzi vad si spera…dar putini constientizeaza si fac ceva in plus.E un adevarat ideal sa gasesti omul kre sa-i placa ce face… dar knd e vorba d bani deja numai exista echipe… acum dupa cum vad lucrurile fiecare trage pt el… eu lucrez in OMV si acolo fara echipa esti mort, k nu poti face toate lucrurile singur atat de rapid, si totusi nu exitsa o echipa si fiecare lucreaza sa faca bani nici unu pt evolutia statiei in care lucram.

  19. radu on august 28th, 2008 20:50

    consider ca e aiurea postul asta.
    1000 de euro nu inseamna ca incepi de sus, si nu mai ai unde urca.
    vorbim aici de adobe, ditamai firma, si nu de nu stiu ce firma de programare de la coltul strazii, cu 1 sau maxim 2 angajati.

    Chiar daca sunt incepatori, cum ziceam, nu se angajeaza oriunde, ci la voi. si cum se angajeaza la voi, stiu bine ca nici voi nu alegeti pe oricine, ci ii verificati inainte ce potential si posibil, experienta au. Deci daca nici cei mai buni (chiar daca nu au apucat sa o dovedeasca inca) nu merita 1000 de euro salariu de start, atunci cine mai merita? si mai cred ca atunci cand vinzi pachete soft incepand de la 1000$ licenta/pachet cred ca deja pretentiile sunt mai mari ;)

    oricum, these are just my 2 cents, dar putem dezbate o groaza aici. salariul nu e mare, e acceptabil. si suna si mai ciudat un asemenea post din partea unui angajat al firmei.

  20. radu on august 28th, 2008 20:53

    ah, ca sa nu mai zic ca e si reclama, indirecta. Practic, indirect, le spuneti celorlalti cat dati salariul de incepator ca sa acaparati potentiali programatori curiosi cat ar putea primi daca ar lucra la voi. genial, cu greu m-as fi gandit la asa ceva.

  21. Tiberiu on august 29th, 2008 01:56

    haha cautam o componenta pentru delphi si am ajuns la articolul asta. Adobe insista pe google cu angajarile.

    Este o diferenta mare intre oferta de munca de acum multi ani si ceea ce este in prezent, inainte nu gaseai un servici, astazi sunt din ce in ce mai multe oferte si nu doar din Romania.

    Magda, tu poate ai trecut prin vremuri mai grele si asta nu insemna ca este ceva normal experienta ta de inceput. Degeaba vrei sa oferi putini bani unui incepator, nu vei reusi sa angajezi pe nimeni atat timp cat alti ofera mai mult.

    Si dupa ce acumulezi experienta, pasiunea moare, ce pasiune sa mai ai cand deja ai trecut prin mai tot? Raman doar banii, restul devine rutina. Nu e rutina si esti inca pasionat? insemna ca nu ai destula experienta.

  22. Vivi@Adobe on august 29th, 2008 09:12

    @Tiberiu : Inainte de toate vreau sa spun celor care urmaresc threadul ca nu te cunosc, nu stiu cine esti si asta nu e un atac la persoana.Consider ca ultimul paragraf pe care l-ai scris “Si dupa…” este unul dintre cele mai nocive, daca nu cel mai nociv, din ceea ce poti spune unui junior in meseria asta, si in general despre meseriile din IT.
    Daca tu ai trecut prin mai tot si ti-a disparut pasiunea inseamna poate ca e cazul sa schimbi ceea ce faci, evident cu conditia sa vrei.
    Parerea mea e ca locul ala caldut, rutinat, care nu iti provoaca nici o pasiune si din care astepti sa iesi la pensie poate fi numit cu certitudine “cimitirul elefantilor”.

    Eu personal, am mai mult de 12 ani de experienta in programare si nu pot spune ca mi-a disparut pasiunea pina acum si cu siguranta prefer sa mor la 100 de ani “early adopter” si pasionat de ceea ce fac decat “un bunic pervers in baston si senil”, retras la 40 de ani in “cimitirul elefantilor”.

    Am spus.Punct.

  23. Tiberiu on septembrie 1st, 2008 02:18

    @Vivi, imi exprimam parerea vizavi de articol, nu cautam sa ma cert cu nimeni sau sa judec pe cineva si nici sa jignesc, doar sa fiu sincer. Nu vorbeam de un loc caldut si rutinat cum gresit judeci (ca logica, ca tot suntem programatori), ci spuneam ca programarea pentru mine a devenit o chestie de rutina, fara secrete sau mistere care sa mai starneasca pasiuni. Ii explicam Magdei ca a fi bun in ceea ce faci nu implica neaparat pasiune. Gasesc inca placere in programare dar pasiunea a fost doar drumul catre experienta, iar odata cu experienta au venit si banii. Am alte pasiuni acum, din programare imi castig existenta si asta nu inseamna ca am ajuns la un cimitir, din contra, am toate portile deschise fiindca sunt apreciat ca foarte bun in ceea ce fac si profit din plin de aceste porti, am ce alege intotdeauna, nu sunt dependent de un servici anume.

    Nu cred ca prin tacere sau minciuna, cum insinueaza notiunea de “nociv”, dai o mana de ajutor cuiva, ci spunandui sincer parerea ta despre ce il poate astepta. Fiecare isi alege calea cum vrea el si asta inseamna ca poate ajunge la 100 de ani pasionat de munca lui dar singur, sau pe la 30-40 de ani este nepasionat dar profesionist, cu o stare materiala buna si cu o viata personala plina de bucurii si de care “are timp” sa se bucure.

    Scuze daca ceva din ce am spus pare ciudat, incercam doar sa deschid mintile.

  24. Adrian on septembrie 1st, 2008 06:54

    Tiberiu, nu confunda o experienta personala cu situatia generala. Iti confirm de la prima mana ce spune Vivi: mai sunt oameni pasionati si care considera ca mai au ce invata si la “30-40 de ani” iar familia nu ii impiedica sa faca asta.

    Personal, cred ca este un pic limitativ sa crezi ca la o anumita varsta “le stii pe toate” intr-un astfel de domeniu.

  25. Vivi@Adobe on septembrie 1st, 2008 08:53

    @Tiberiu, e un lucru absolut normal sa profiti pe deplin din experienta acumulata,sa ai porti deschise , sa fii apreciat in ceea ce faci si sa nu fii dependent de un serviciu anume – cred ca asta se poate aplica tuturor programatorilor buni. Singura chestie e ca in cazul tau , si evident si al altora, pasiunea a disparut dar asta nu cred ca poate fi generalizat.

    Poate ti-am parut prea dur, dar cred ca incercand sa trasezi prin generalizare traseul pe care un junior ar trebui sa il parcurga si dand ca sigura disparitia pasiuni intr-un viitor mai apropiat decat unul mai indepartat, e o abordare care nu poate aduce prea mult beneficii.

    Nu e vorba de tacere sau minciuna este vorba de a lasa juniorii sa evolueze si sa inoveze in directia dorita de ei. Inca se inoveaza in domeniul IT, inca apar lucruri revolutionare (asta mi-a venit acum in minte acum http://www.seamcarving.com/) iar asta nu se poate intampla decat plecand de la oameni care pun si pasiune in ecuatie.

  26. Radu on octombrie 26th, 2008 10:51

    Nu este nimic in neregula cu salariul de 1000 EUR pentru un incepator, dar asta ar insemna 3-4000 EUR pentru un senior, iar companiile romanesti inca nu esti permit asta (sau foarte putine dintre ele).

    Sunt consternat de ce a scris “domnul” Ovi prin iulie, referitor la masina. Credeam sincer ca raportari precum suportul cu 4 roti pe care il conduci sunt caracteristice unor firi mai limitate, cu joburi prin domeniul curateniei urbane.

    Asa ca de aia solutia cea mai potrivita e sa pleci din tara. Ma rog, sa plec, ceea voi si face. Sa ma duc intr-o tara in care sa fie ok dupa 5 ani experienta in meseria mea sa am ~4,000 EUR si sa nu se uite nimeni de sus la mine ca nu am masina, intrucat majoritatea folosesc biciclete, fiind oraseni, nu fermieri care au nevoie de tractiune pe roti.

    In rest sanatate.

  27. Andrei Rinea - fan Microsoft Silverlight.NET on noiembrie 20th, 2008 02:47

    Si cat plateste pana la urma Adobe? Ca nu se spune clar deloc in articol.

  28. mcorlan on noiembrie 20th, 2008 03:43

    Salariile sunt confidentiale la Adobe. Articolul nu avea ca tema discutia salariilor din Adobe.

  29. mcorlan on noiembrie 20th, 2008 04:07

    Si inca ceva, nu inteleg de ce simti nevoia sa faci graffiti pe aici cu Microsoft s.a.s.m.d?

    Daca numele tau include si Microsoft, perfect. Daca ti-ar placea sa te cheme asa, iarasi este perfect. Daca iti doresti un tatuaj cu Microsoft, si in asteptarea lui exersezi pe blogul myadobe, iarasi este OK.

    Dar daca este doar un graffiti, la fel ca si cele facute de suporterii eternelor rivale din fotbal in curtea celeilalte tabere, atunci nu stiu ce sa mai cred, zau.

  30. Madalina on noiembrie 11th, 2009 14:02

    Abordarea cred ca este putin extremista, iar aici ma refer la a fixa suma unui incepator la 1000 eur. Multi dintre voi mentionati ca ati inceput pentru 100 de euro si o facati din pasiune. Sunt complet de acord cu faptul ca ceea ce faci trebuie sa faci cu pasiune ca sa ai si rezultate sustenabile. Insa in ziua de astazi, incepator, proaspat absolvent trebuie sa iti pui si problema unui salariu decent care sa te ajute sa iti asiguri un trai, iar traiul despre care vorbesc nu este unul decent, ci minimalist in care a avea un acoperis deasupra capului si a avea ce pune pe masa sa nu fie criterii de lux. Sunt sigura ca multi dintre incepatori au pretentii salariale si refuza joburile in functie de salarii, dar sa vorbim si despre marea majoritate care sunt dispusi sa fie platiti oricat, numai sa poata plati ratele restante la banca pentru ca au facut un credit pe vremea abundentei lor, fara sa gandeasca prea mult, ca sa isi asigure plasme in toate camerele din casa. Ei bine, cred ca a te multumi cu putin, in masa, genereaza rezultatul la care am ajuns, in care salariile chiar si in corporatii mari se discuta de la 1000 – 1200 nu euro, ci ron. Sa nu uitam ca motivatia nonfinanciara este foarte importanta, insa motivatia financiara este baza pe care se gladeste prima mentionata.

  31. andrei on noiembrie 11th, 2009 17:54

    foarte creativ fanul Microsoft. insa ma intreb cum poti fi fan al unui limbaj de programare? sa inteleg ca nu isi castiga painea din programare.
    Oricum, daca si-ar castiga painea din silverlight, si sa presupunem ca da microsoft faliment (sau il prinde cineva pe bill gates cu o valiza) ce face??? se lasa de programat? sau daca adobe plateste mai bine se muta de pe silverlight pe flex? :)
    mihai a raspuns prea oficial.
    si nu stiu cum sunt platiti fanii silverlight, insa eu cred ca un programator e platit pt skillurile care le are si cat de bine programeaza (nu ca a invatat un sdk nou). Oare cat e platit un programator pe .net 2 comparativ cu .net 3.5?
    oricum, chiar daca flexul e platit mai bine nu ai ce face, doar nu renunti la a fi fan Silverlight, pt mai multi bani.

  32. myAdobe – despre Adobe Romania : Despre Adobe Romania on martie 18th, 2011 14:29

    [...] 1000 de EUR salariu de incepator [...]

Leave a Reply