Find more about how to download movies online just using your browser.

Ce facultate trebuie sa termini pentru a te angaja la Adobe?

Posted on July 14, 2008
Filed Under Munca | 78 Comments

Maine inca zece mii de parinti le vor schimba copiiilor viitori avocati meditatiile de gramatica cu si mai multe de matematica aratandu-le acest articol din Ziarul Financiar.

Ce facultate trebuie sa termini ca sa castigi de 5 ori cat salariu mediu pe economie la primul job?

Niciuna. De fapt daca termini vreo facultate nu e neaparat sa te angajeze cineva. Si in acelasi timp ca sa te angajeze nu trebuie sa termini nici liceul. Poate asta ajuta, dar nu e nicio conditie de angajare si nu m-a interesat niciodata in interviuri unde a terminat sau daca a terminat candidatul undeva.
De fapt cativa dintre cei mai tari colegi de-ai mei nu au terminat inca facultatea. Am un coleg care s-a angajat dupa bacalaureat, iar altul care e doctor in energetica si un fost coleg absolvent de Conservator. Si nu, nu a fost dat afara, ci si-a facut startup.

Pentru copiii destepti: nu va luati dupa ce scrie in articole! Faceti scoala care va place si daca parintii nu va lasa, nu-i nicio problema, invatati ce va place voua ca nu e limita la numarul de facultati. Dar daca vreti sa faceti software si stiti ca sunteti tari, sa stiti ca la Adobe aveti nevoie doar de vointa si talent. De restul ne ocupam noi.

Dar ca sa nu fim partinitori, sa stiti ca mai bine de jumate din miile de absolventi din facultati IT&C nu ajung sa faca software pentru ca nu au nicio tangenta cu domeniul. Stiti cum e. Sunt 10 categorii de oameni: care inteleg binar si care nu.

PS (later edit): Eu am terminat Facultatea de Informatica la Universitatea din Bucuresti la fel ca alti colegi. Autorului articolului din Ziarul Financiar nu aminteste de Universitate pentru ca matematicieni fiind, reprezentantii de la Facultatea de Matematica si Informatica nu se ocupa de interviuri cu presa, ci cu studentii – avand grija ca acestia sa stie diferenta dintre limbaje formale si limbaje functionale. neintelegand relatiile publice atat de bine ca cei de la ASE si Poli.

PPS: Am sa scriu si un blog post despre ce intreb eu in interviuri si de ce.

PPPS: Faptul ca poti sa ajungi oriunde si fara o facultate nu inseamna ca nu va trebui sa dedici ani intregi sa inveti singur ceea ce vor fi doar bazele cunostiintelor tale. De aceea oferim si stagii de vara, si pentru lucrari de diploma dar si job-uri full time pentru studentii aventurosi. Vorba aia: “Teach Yourself Programming in Ten Years”.

Even Later Edit: 

Citind multe din comentarii mi-am dat seama ca ar trebui sa clarific idea post-ului :)

Articolul in cauza era intitulat “Ce facultate trebuie sa termini pentru 1.000 de euro pe luna la primul job”. A fost in mod special intitulat doar pentru a atrage atentia. Totusi este prea departe de realitate. Pentru un job bun nu e de ajuns sa termini o facultate cum sugereaza autorul articolului din zf.ro. Trebuie sa faci o facultate. Adica trebuie sa inveti, sa-ti placa si la sfarsit sa stii ce ai facut si dece. Numai asa poti sa fii atat de bun incat sa gasesti job-ul care te satisface cel mai mult. In acelasi timp am cunoscut destui oameni atat de bine pregatiti in software fara sa fi absolvit o facultate de profil, incat mi-am dat seama ca nu poti sa judeci pe cineva dupa o diploma pe care nu o are.

-Cosmin

Comments

78 Responses to “Ce facultate trebuie sa termini pentru a te angaja la Adobe?”

  1. alin-t on July 15th, 2008 7:48 am

    Sincer, consider postul tau daunator. Eu cred ca trebuie sa termini o facultate din simplu motiv ca asta spune ceva despre tine.
    In primul rand ai avut disciplina si puterea sa incepi si sa termini ceva. Degeaba esti “geek” in adevaratul sens al cuvantului, daca esti dezordonat, nu esti in stare sa te conformezi unui program de lucru, cu alte cuvinte adept al “we don’t need no education :P ”.
    In viata pot exista situatii cand inaintea contactul cu persoana care iti ia interviu merge CV-ul tau. Diploma pe care ai luat-o sau nu, poate fi un criteriu de preselectie.

    Cel putin asta e parerea mea :)

  2. cosmin on July 15th, 2008 8:47 am

    @alin-t: Eu cred ca trebuie sa termini o facultate daca vrei sa ai niste baze bine structurate pe un anume domeniu.

    Faptul ca ai terminat o facultate nu spune nimic despre tine, dacat ca ai terminat o facultate.

    Ce spui tu e ca diploma ar trebui sa fie un criteriu de preselectie? Ca daca nu ai terminat o facultate esti dezordonat si nu esti in stare sa te conformezi cu un program de lucru? Alin, asta este discriminare si daca as fi in locul tau mi-as revizui bine principiile. Personal incerc sa ma conving singur de cunostiintele pe care cineva pretinde ca le are si nu ma iau dupa diploma.

    Totusi ideea mea era ca nu exista o reteta de succes pentru un job bun. Adica exista: invata, fii bun, etc. Autorul articolului din zf.ro facea doar publicitate pentru ASE si Poli aranjand “dupa ureche” niste date doar ca sa sustina o idee personala.

    Ca sa inlatur orice suspiciune: am terminat si eu o facultate si daca ar fi sa aleg din nou as face aceeasi facultate. Totusi realitatea mi-a demonstrat ca daca esti indeajuns de disciplinat poti sa inveti si fara sa mergi la o facultate.

  3. alin-t on July 15th, 2008 9:00 am

    Ce am afirmat mai sus este bazat pe experientele mele profesional/personale de pana acuma.
    In legatura cu revizuirea principiilor, da, o voi face atunci cand voi considera ca sunt gresite :)

  4. cosmin on July 15th, 2008 9:34 am

    @alin-t: Toate ideile trebuie luate cu un gram de sare :) . Sfatul meu pentru orice absolvent de liceu e sa faca o facultate nu doar sa o termine.

    Referitor la principiile tale putem sa povestim oricand la o bere cu colegi de-ai mei care nu o diploma inca. Sunt convins ca asta ti-ar schimba putin opinia ;)

  5. vali on July 15th, 2008 9:59 am

    Va dau dreptate la amandoi :
    1.Facultate in ziua de azi nu prea mai spune nimic despre tine , cel putin asa gandesc eu , o facultate o poti termina si in lipsa , duci un plic gros de bani la inceput si revii dupa 3-4-5 ani , si gata esti medic , inginer sau stiu eu ce mai scrie pe diploma respectiva.Si faptul ca esti dezordonat sau nu poti invata singur ‘bullshit’ sunt anu` 3 la fac de informatica si nu am invatat nimic de acolo , mai degraba inveti singur decat de la fac , la fac se generalizeaza 10 lucruri si nu inveti bine nici 1 din ele daca nu vrei intradevar si pui mana acasa pe documentatii si altele.
    2.Din pacate chestia ca CV merge inainte ii cam adevarata si sunt prea putine firme ce vor sa vada ce stii , se uita in cv nu vede facultate terminata sau multa experienta in domeniu si nu te cheama la interviu(asta am patit si eu de multe ori).
    O zi buna

  6. Alex on July 15th, 2008 10:56 am

    O diplomă de facultate nu atestă decât că ai avut ocazia să înveți, nu că ai învățat.

    Eu din probleme personale încă sunt la facultate, deși ar fi trebuit să o termin de mult … nu regret însă, deoarece sunt ceva mai matur și astfel sunt în stare să apreciez mult mai bine importanța fundamentelor teoretice ce sunt de multe ori încadrate total nedrept la “lucruri inutile învățate în facultate”.

    Este recomandat să urmezi o facultate, dar o facultate bună doar te îndrumă, nu-ți dă mură-n gură, și tot din proprie experiență pot atesta că foarte mulți absolvenți de facultate pot folosi diploma pe post de hârtie igienică.

    Este interesant cum foarte mulți oameni, după ce au pierdut câțiva ani buni fără să profite de facilitățile facultății, dar cu diplomă luată, rămân dezilusionați în fața oamenilor ce au cariere mult mai satisfăcătoare fără diplome (semnificative). Nașpa situație în care să te afli.

  7. cosmin on July 15th, 2008 11:36 am

    @vali Si eu am facut Informatica la Universitate.

    Imi pare rau ce aud de la tine. Stiu ca s-a mai schimbat structura fata de acum cativa ani (eu sunt generatia 2002-2006). De multe ori mi-a fost greu sa fac legatura cu realitatea printre atatea chestii teoretice, dar in mare au fost acele concepte teoretice mai greu de inteles cele care m-au ajutat mult. Programare OO, Java sau baze de date as fi putut invata si singur, dar elemente de algebra relationala, informatica teoretica, limbaje formale, automate, gramatici sau elemente avansate de teoria grafurilor, structuri de date complexe nu as fi facut atat de mult de unul singur. Ce sa mai spun de logica sau algebra?

    Avantajul va veni de la materiile grele atunci cand e vorba sa te diferentiezi fata de multi care stiu pur si simplu doar sa scrie cod intr-un limbaj imperativ foarte bine si atat.

    Mie mi-a placut mult materia de acolo si am apreciat ca profesorii erau de cele mai multe ori foarte obiectivi.

  8. vasilica on July 15th, 2008 11:37 am

    De fapt daca termini vreo facultate nu e neaparat sa te angajeze cineva.
    ….
    iar altul care e doctor in energetica si un fost coleg absolvent de Conservator

    Ce-ai vrut sa zici in propozitiile astea ? Sa-ti sustii punctul de vedere, ca desi oamenii au facut doctorat in energetica sau muzica, nu i-a angajat nimeni in domeniul ala ? Ca au fost pasionati de software si RIA au fos fortati de parinti sa faca muzica si doctorate in energetica ?

    Ca doar nu s-au reorientat pe software facand si un compromis gandindu-se la salariile din ramura, cum spune articolul ala.

  9. cosmin on July 15th, 2008 11:46 am

    @vasilica: poate e am fost putin ambiguu. Merci pentru observatie. Am vrut sa spun ca factorul decisiv in cariera nu e neaprat scoala pe care o termini. Ca daca vei alege o scoala doar ca sa faci o suma de bani cand termini nu de ajuns. Asta mai ales in momentul in care termini o scoala si nu stii nimic la final – caz in care nu te angajeaza prea usor cineva.

    Totusi daca esti bun intr-un domeniu, scoala pe care ai terminat-o nu e o piedica. Nu e vorba de RIA aici, (si apropos eu nu fac RIA la Adobe si se face mult mai mult de atat) ci de faptul ca daca esti pasionat de un domeniu si-l conosti indeajuns de bine poti sa profezi fara o pregatire formala. Asa fac colegii mei cu pregatire in alte domenii.

    Ca o nota fara legatura cu subiectul: colegii nostri cu pregatire in alte domenii (arhitectura, energetica, etc) erau foarte buni pe domeniile respective si discutiile cu ei sunt cel putin interesante cand vine vorba de subiecte din industriile respective, doar ca le place mai mult sa se exprime in domeniul in care opereaza Adobe.

    Sper ca am mai lamurit neclaritatile :)

  10. vali on July 15th, 2008 12:01 pm

    cosmin , nu cred ca vorbim de aceasi universitate , eu sunt din timisoara banuiesc ca tu ai facut in bucuresti oricum chestia ii cam generala.Adevarat ca nu ai cum sa inveti unele lucruri singur dar eu sunt de parere ca ai invata mult mai repede de la o firma care ti-ar da sansa sa inveti si nu s-ar uita la cv si te-ar refuza instant cand aplici pentru un job.

  11. Alex on July 15th, 2008 12:17 pm

    @Vali … Există un pericol în a te angaja la o firmă pentru a învăța … există într-adevăr o perioadă de acomodare în care înveți foarte multe din domeniul în care activează, dar după acea perioadă sarcinile de servici devin repetitive și nu prea mai înveți nimic.

    Secretul este să lucrezi tot timpul la proiecte interesante și să nu te complaci în proiecte ce nu aduc nimic nou doar pentru că primești un salariu.

    Diferența între sistemul educațional și industrie este că școala ar trebui să te învețe lucruri de care ai nevoie să te dezvolți, pe când industria te învață lucrurile de care ai nevoie pentru a câștiga un salariu.

    Astfel, companiile ce investesc în cercetare sunt companiile pentru care ai vrea să lucrezi, dar sunt al naibii de puține ;) (hint, hint)

  12. vali on July 15th, 2008 12:33 pm

    Da dar eu zic ca merita riscul sa te angajezi doar pentru a invata daca asta iti aduce satisfactie si nu vorbesc numai de salar ca asi lucra si pe un salar mai mic daca lucrez in ceea ce imi place sa fac , decat sa am un salar enorm si lucrez ‘cu scarba’ doar pentru nevoia de bani.Si proiecte interesante poti sa faci si singur mai mult sau mai putin macar sa nu intervina monotonia dar important ii sa stii cum sa faci inainte sa faci :) si cum zicea cosmin sunt lucruri care nu prea le poti invata singur sau daca le inveti risti sa inveti ‘in gol’ fara sa stii sa le pui in aplicare.

  13. Alex on July 15th, 2008 1:07 pm

    “important ii sa stii cum sa faci inainte sa faci”

    Cam divagăm.

    Nu sunt de acord oricum … așa cum zice Steve Wozniak, un titan prin ingineri btw …

    “All the best things that I did at Apple came from (a) not having money and (b) not having done it before, ever.”

  14. Alin F on July 15th, 2008 6:28 pm

    Facultatea te formeaza ca si om, la fel cum te formeaza liceul sau oirce alta institutie in care iti pui creierul la contributie ( fie si in cele mai mici procente ) . Fa un studiu si ai sa vezi ca proportia oamenilor cu care poti sa porti o dicutie civilizata la un nivel mai ridicat este in tabara celor care au terminat o facultate, chiar si trecand ca si trenul prin ea.

    Ne zicea decanul in ceva curs plictisitor de deschidere, ca facultatea nu ne invata anumite lucurui ci ne arata unde sa le cautam. Nefacand o facultate orizonturile pe anumite directii sunt foarte limitate.

    Ai scris articolul aratand niste exceptii, la fel pot sa spun si eu fi prost si o sa ai bani, bazandu-ma tot pe aceeasi logica ca si a ta si putand sa vin cu 10 poate chiar sute de exemple.

  15. Mihai on July 15th, 2008 6:41 pm

    Pai bine ma Cosmine, lucrezi la Adobe si nu zici nimic? Si pe noi ne lasi aici sa ne spargem capul cu .net in Dallas? :P Ca sa mai destindem un pic discutia, ne vedem la o bere, vin pe-acasa saptamana asta. Numai bine! -Mihai de la grupa x31 ;)

  16. cosmin on July 15th, 2008 7:02 pm

    @Alin: Eu nu am aratat nicio exceptie. Tot ce am spus e ca spre deosebire de ce scrie in articolul din Ziarul Financiar, realitatea e alta. Daca termini Universitate, Poli sau ASE nu inseamna ca incepi cu un salariu de 5 ori mai mare ca media pe economie. Si ca salariul respectiv il poti primi si daca nu termini vreo facultate.

    Dupa parerea mea cei mai multi oameni vor fi avantajati de terminarea unei facultati. Merg la scoala si pur si simplu invata pentru ca trebuie. Asta cam un an-doi, dupa care se lumineaza si incepe sa le placa dupa care isi descopera vocatia. Ei bine sunt multi pentru care descoperirea vocatiei nu depinde de obligativitatea unei scoli. Acestia sunt autodidacti si invata de cele mai multe ori mult mai multe decat invata altii in scoli. Cand ajung oamenii la interviu sunt verificati in functie de ce stiu, cum comunica, etc. Nu le este verificata diploma.

    Faptul ca oamenii cu care ai putea purta o converstatie civilizata au terminat o facultate e un fapt foarte simplu. Probabil 95% dintre cei in stare sa inceapa o facultate o si incep si 60% (procentele sunt din burta) o si termina. Probabilitatea ca cineva cu care vorbesti tu (care ai terminat o facultate) sa fi terminat o facultate e foarte mare. Din capacitatea de a merge la facultate => capacitatea de a comunica. Ei bine probabilitatea ca atunci cand vorbesti cu cineva care nu are o facultate ca acea persoana sa fi fost incapabila sa mearga la facultate e mare si aceasta.

    Sa zicem ca din toti absolventii de liceu 70% sunt capabili sa mearga la facultate si 30% nu.

    Daca 95% din cei care sunt capabili sa mearga la facultate, chiar merg, inseamna ca raman 5% care nu merg.
    5% din 70% (capabili) reprezinta 5/100*70/100*populatie_totala = adica 3.5% din populatia totala.

    Adica daca vorbesti cu cineva care nu e la facultate (3.5 + 30)% din populatia totala sansa sa vorbesti cu un om competent e de 1 la 8.5 – adica foarte mica. Asta inseamna ca probabil nu vei putea purta o conversatie buna prea des.

    Ce demonstreaza asta? Ca majoritatea oamenilor merg la facultate. Ok? Asta nu inseamna ca o parte dintre cei care nu au mers, nu au terminat samd sunt incapabili. Doar ca populatia (in termeni statistici) din care ei fac parte are si o densistate mai mare de oameni incapabili.

  17. cosmin on July 15th, 2008 7:04 pm

    @Mihai din X31:

    Dalas, TX, .net? Hihihi. Da-mi un mail si spune-mi cand vii si nr de tel si vorbim sa iesim la o bere :) Va fi destindere totala dupa 5 beri :) ))

  18. Calin on July 15th, 2008 7:09 pm

    Pe vremea cand faceam angajari, una din intrebarile cele mai importante care imi defineau o imagine de ansamblu asupra candidatului este “unde ai invetat programare”. Si raspunsurile au variat de la strict in facultate pana la strict hobby si/sau facultate si hobby. Intotdeauna hobbistii m-au interesat mai mult. De ce? Daca dovedesti ca esti atat de interesat sa inveti in timpul liber (cand ai putea face alte chestii sociale – bere, etc) inseamna ca ai o placere din ceea ce faci, ai o dedicatie. La ora actuala stereotipul format este cel de “grades hunting”, fuga dupa note, iar daca studentii actuali fac facultatea strict pt note, mai tarziu vor face munca doar pentru bani. Ori cand faci ceva numai pentru note/bani nu o faci din placere in special intr-o firma. De ce? GELOZIE.
    Trebuie sa ai si o placere din ceea ce faci, ne-exprimabila material, o satisfactie ca faci ceva super cool si daca faci si bani pe langa… si mai bine. Faci ceva ce-ti place!
    Asta e un criteriu pe care l-am ales intotdeauna cand am facut selectia.

  19. Calin on July 15th, 2008 7:16 pm

    in plus, am un prieten care are un service GSM, si nu de putine ori am ocazia sa stau impreuna cu el la birou – deoarece ne uneste un hobby comun – si mor cand vin studenti la diferite facultati in special in sesiune sa intrebe de casti de hansfree de bagat in ureche, cu fir “invizibil” pentru examene. Si mai grav e cand acesti studenti termina medicina… Obisnuiesc sa-i fac sa se simta prost intrebandu-i daca in cazul nefericit in care voi avea o operatie – doamne fereste – cu ei ca doctori chirurgi, vor avea handsfreeul in ureche sa nu imi scoata ficatul inloc de rinichi… Ce dovedeste asta? GRADE HUNTING

  20. Alin F on July 15th, 2008 7:32 pm

    Atunci la ce mai folosesc studiile superioare ?

    1 la 8.5, nu o sa port o discutie buna prea des dar si cand o sa o port, o sa o port la un nivel rezonabil.

    Pana sa termin facultatea aveam exact aceleasi opinii, si anume ca ce poti face cu facultate poti face si fara ea daca vrei, dupa terminarea ei incep sa-mi dau seama ca nu era chiar asa cum ma gandeam eu. Recunosc, am trecut ca si ternul prin ea, dar m-a format ca om, consider eu. Momentan ma ajuta enorm la jobul pe care am mers, in 2 luni pot sa spun ca am ajuns la 80% din nivelul la care sunt angajatii din firma la nivel de pregatire pe domeniul respectiv. De ce am ajuns asa de repede ? Din cauza facultatii de profil. In aia 5 ani in care am injurat profesorii, materiile si tot sistemul de invatamant romanesc, am invatat foarte multe, fara sa realizez. Facultatea este ca o rampa de lansare, rampa pe care autodidactii nu o au. Desigur, poti lansa o racheta si daca nu ai o rampa, dar probabilitatea ca acea lansare sa fie buna si racheta sa isi atinga obiectivul, scade drastic.

  21. Alin F on July 15th, 2008 7:39 pm

    “De fapt cativa dintre cei mai tari colegi de-ai mei nu au terminat inca facultatea. Am un coleg care s-a angajat dupa bacalaureat, iar altul care e doctor in energetica si un fost coleg absolvent de Conservator. Si nu, nu a fost dat afara, ci si-a facut startup.”

    Uite ca ai aratat exceptia. Consider postul tau nociv pentru un tanar aflat in formare situat la rascruce de drum.
    Tu daca citeai acest post, venit de la un om care lucreaza la o firma consacrata pe domeniul soft, inainte de a face facultatea ce impresie iti formai ?

  22. Andra on July 15th, 2008 7:46 pm

    Oameni buni! Nu va suparati, nu am citit toate comentariile, fiindca este evident ca nu are rost sa pornim o cearta pe tema asta. Sunt de parere ca poti sa castigi o groaza de bani si fara sa faci o facultate, care este, intocmai cum a spus cineva mai sus, baza unui anumit domeniu (pe care s-ar putea sa-l schimbi oricand in viata).
    Un exemplu graitor sunt cei care au firme pentru evenimente festive (gen nunti, aniversari, etc). Sefa mea a terminat facultatea la Administratie Publica si ce credeti! S-a apucat de nunti (care, evident, nu au nicio treaba cu ce a studiat ea). Si salariul, desi n u e fix, e destul incat sa o duca frumos.
    Asa ca, in cazul incare esti un tanar indecis, in cautare de ceva tare, uite-te in jurul tau, tatoneaza terenurile altora si apoi fa-ti o parere. NU e asa greu!

  23. Calin on July 15th, 2008 8:19 pm

    Alin nu ai inteles SCOPUL acesui post… scopul nu este sa TERMINI sau sa FACI o facultate, scopul nu este sa AI O DIPLOMA sa AI NOTE sau SALAR… scopul este sa inveti cu adevarat ceva in acea facultate. a termina o facultate nu inseamna ca intr-adevar stii ceva (vezi exemplul meu cu handsfreeurile si industria in floare de tooluri de copiat la examene – hotie!)

  24. Silviu A. on July 15th, 2008 9:52 pm

    De acum o sa zica ca angajam moldoveni si sub-calificati. Of, lehene…

  25. vlad on July 15th, 2008 10:10 pm

    poate ai fost bine intentionat in acest post dar cred ca te-ai exprimat gresit si nu ar fi rau daca ai corecta:)

    intr-adevar sunt exceptii – 2-3 oameni – care au fost suficient de puternici sa studieze la un nivel foarte inalt acest domeniu fara sa treaca printr-o facultate. te rog insa cand te uiti in jurul tau si dai exemple care poate vor fi citite de multi studenti/absolventi de liceu sa spui ce vezi in primul rand.
    si probabil ca vezi absolventi ai unor facultati de profil (calculatoare, electronica, cibernetica, informatica, whatever) care au fost pasionati de domeniul in care au studiat si care au invatat cat de mult au putut in acest domeniu.
    asta este intr-adevar cheia acelui castig de care ziceai.
    cred ca asta trebuia sa spui in postul tau; si sper ca asta ai vrut sa spui si ca toata lumea a inteles gresit:)

  26. Silviu A. on July 15th, 2008 10:22 pm

    Ce e cu adevarat trist este ca intr-adevar ce zice ZF nu e adevarat. Faptul ca un absolvent de studii superioare in informatica (sau de orice fel) poate fi atit de nepregatit (sau ca exista multi care sunt) incit sa poata fi intrecut profesional de multi care au avut doar mai multa pasiune sau ambitie.

    Educatia din scoli ar trebui sa fie o baza mult mai solida pentru “viitorii profesionisti” astfel incit ei sa poata folosi educatia asta pentru mai mult decit discutii inteligente intre intelectuali.

  27. cosmin on July 15th, 2008 11:20 pm

    @vlad: multumesc pentru comentariu. Fiecare interpreteaza prin prisma proprie orice idee. Cred ca de aici a venit si neclaritatea. Am completat post-ul cu ideea de baza.

    Si da, era vorba de acei oameni pasionati de domeniu si pregatiti, fie ca au terminat o facultate de profil sau nu spre deosebire de cei care vor sa “termine” o facultate pentru ca scria in ziar ca se plateste bine la final.

  28. daniel on July 16th, 2008 1:17 pm

    Atentie, daca terminati mate-info ca si Cosmin , sunteti in pericol sa ajungeti adicted, … sa stati de la ~8AM la ~11PM in fata calculatorului (vezi orele comentariilor lui), work sau nu related. Ce e mult strica :) , si incepeti sa postati comentarii subiective.

  29. cosmin on July 16th, 2008 2:01 pm

    @daniel: azi am fost addicted cu niste profiling pe python si optimizare pentru performanta cu inca un coleg asa ca doar acum am apucat sa vad comentariul tau ;)

    Poti s-o numesti si dependenta (addiction) atunci cand faci ceea ce-ti place si la serviciu nu mai exista o bariera clara intre hobby si munca. Totusi din cand in cand mai scriu un blog si mai comentez. Altfel mai sunt addicted si de fotografie indeajuns incat sa zbor vineri spre Cluj ca sa-mi ridic noul Canon EOS 5D care ajunge maine din SUA(glumesc ;) merg sa-mi vad familia)… Mai am si alte addictions cum ar fi sa citesc despre fel de fel de chestii conexe cu programarea, etc.

    Pana la urma trebuie sa vezi ce te face fericit. Si cred ca eram mai putin fericit daca in loc sa fac poze si sa le pun pe flickr (aici: http://www.flickr.com/photos/cosmin-lehene) m-as fi ocupat de poze pe la nunti si botezuri cum sugereaza Andra.

  30. Alin F on July 16th, 2008 4:41 pm

    Cand cantai pe la nunti si botezuri erai fericit, nu vad de ce nu ai fi si facand poze :)

  31. theTudor on July 17th, 2008 12:48 pm

    Pe scurt: Cosmin a vrut sa sugrume mirificul invatamant romanesc.

    Cu o mare iresponsabilitate fata de bietii copilasi in formare, care, vezi Doamne, ar abandona drumul catre liceu si facultate, devenind niste haiduci autodidacti periculosi.

    Stiu ca e un moment de cotitura, si e greu sa nu se umfle venele la asa un sacrilegiu, mai ales daca iei totul ad litteram.

    Dar e pacat sa neglijam partea frumoasa din articol.

    Sa faci ceva ce iti place chiar este posibil, pe orice cale ai ajunge sa o faci, daca o faci din placere sau pasiune sau cum i-oi zice.

  32. Dan on July 17th, 2008 3:07 pm

    @cosmin
    si eu am terminat mate-info – Facultatea de Matematica si Informatica Bucuresti, promotia 2002-2006. Man ce grupa ai fost? Nu mai stiu aproape nimic de fostii colegi, asta daca am inteles eu bine si ai terminat mate-info si nu info.

  33. cosmin on July 17th, 2008 3:33 pm

    @Dan: Salut. Am terminat Informatica – la Fac. de Matematica si Informatica. Eu am fost cu X32 :) .

  34. claudia on July 17th, 2008 10:00 pm

    Am citit cu placere discutiile voastre. Dreptatea intodeauna este undeva la mijloc sau poate nici macar nu exista mai ales ca sunteti exagerat de subiectivi si va bazati numai pe experientele personale sau cel mult pe cele ale unui cerc restrins din jurul vostru.

    Concentrarea asupra lecturii mi-a fost spulberata de subiectul Vali care a reusit cu succes sa macelareasca limba romana in cel mai crud mod. Nu a reusit sa tremine nici macar o fraza, nu e coeerent si nu a avut nimic de spus. S-a trezit pur si simplu dandu-si cu parerea. Gizas Cosmin, scoate postul ala.

  35. vândpupăză » Blog Archive » Facultatea de Blide si Ibrice on July 19th, 2008 3:01 pm

    [...] Nu sunt cel mai in masura sa povestesc despre asta dar pe blogul myadobe au circulat cateva posturi in ultima perioada chiar pe tema asta. Cosmin a pus punctul pe i in ceea ce priveste legatura dintre facultate si job. [...]

  36. Epoustoufflante on August 12th, 2008 6:19 pm

    Eu n-am facut o facultate. Castig 1000 de euro. Nu din software, ci din IT.

    Facultatea, precum spunea cineva de mai sus, iti ofera ocazia sa inveti ceva. Insa, daca e sa va intreb pe oricare dintre voi daca folositi la ceva cunostintele acumulate in facultate, ma intreb oare care ar fi raspunsul…

  37. cosmin on August 12th, 2008 9:11 pm

    @Epoustoufflante: Imi pare rau pentru tine.

    In articol nu spuneam ca nu trebuie sa stii ceea ce faci in facultate ca sa fii bun, ci faptul ca ai putea sa inveti singur ceea ce se preda acolo daca esti bun.

    Eu stiu si folosesc o mare parte din ceea ce am facut in facultate si uneori am nevoie sa invat mai mult decat mi s-a predat, deci folosesc din plin cunostiintele dobandite acolo.

  38. Horia on January 9th, 2009 5:51 pm

    Am vazut acest aritcol doar acuma. Si as indrazni sa imi spun si eu cu parerea. Pentru inceput am doar 16 ani si fac programare de pe la 12 ani, am inceput sa invat AS3 si in general OOP de ceva timp, si chiar ma fascineaza. Am spus toate acestea pt a ajunge la subiectul de la aceasta tema, pe mine la scoala ma face atent doar Informatica, Matematica si Fizica, in rest nu prea ma fascineaza nici o alta materie. Mi-am facut foarte multi prieteni online in domeniu, care ma tot intreaba la ce facultate vreau sa merg. Ei bn eu nici nu stiu unde sa ma duc, habar nu am ce ar fi mai bine sa fac. Cel putin sa iau bacul la romana si dupa aceea vad eu unde sa ma duc. Deci nu vreau sa ma tratati ca pe un pusti, pt ca nu sunt, imi place programarea foarte mult , si asta as vrea sa fac si in continuare . Si nu as vrea sa ma limitez numai la AS. La salariu nu prea ma gandesc eu acuma, cu toate ca am avut niste oferte pentru a lucra, inca de la 16 ani(adica de cateva luni), dar am refuzat categorit pentru ca am si eu o viata, o prietena, o scoala de terminat, si am timp sa tot muncesc dupa aceea. Va multumesc ca ma-ti ascultat si ca a-ti citit “romanul” pe care l-am scris aici.

  39. Ion on January 9th, 2009 7:26 pm

    Cred ca totusi e bine sa ai o facultate daca te angajazi pe un post de inginer ca altfel nu vad de ce ti s-ar mai spune inginer, dar realitatea e ca si cu diploma tot un kk faci ca doar esti inginer si faci munca de om cu liceu terminat sau nu :) Sau credeti ca la Adobe e altfel?

    Offtopic: Eu cred ca astia de la Adobe sunt cam varza si plini de impresii. Vezi Doamne, daca lucreaza la Adobe… ehehe.

  40. cosmin on January 10th, 2009 12:03 am

    @Horia: Cel mai bine cred ca ar fi sa faci o facultate si, foarte important, sa inveti ca sa nu ajungi ca Ion sa faci munca de liceu terminat. Daca iti place programarea cred ca nu vei avea dificultati in alegera carierei :)

  41. Horia on January 10th, 2009 2:13 pm

    Da, probabil ca dificultati in alegerea carierei nu voi avea. Eu, nu am zis ca nu vreau sa fac o facultate , insa sunt destul de nedecis, adica as vrea sa ma duc undeva la info, sau mate-info, Insa multi imi recomanda facultati diferite din tara si strainatate. Insa eu nu sunt genu de om caruia ii place sa toceasca,eu invat absolut totul logic.

  42. spencer on April 3rd, 2009 10:03 pm

    Sunt meserii in care e neaparat sa faci facultate : nu poti face o determinare daca nu ai fost in viata ta in laborator, nu poti porni o centrala doar citind cum se face. Programatorii de programe pentru uz personal pot face asta fara facultate pentru ca e usor de accesat resursa pe care sa faci practica, dar sa ne uitam un pic mai in interior: embedding, RTOS sau OS 400 administration …? Cum se face numai cu pasiune si lecturi ?

  43. cosmin on April 3rd, 2009 10:15 pm

    @spencer: nu spune nimeni ca nu e mai eficient sa faci o facultate si pentru foarte multi necesar. Totusi, nu e neaparat sa termini o facultate ca sa inveti. De ce crezi ca embedding, RTOS nu se pot face fara o facultate sau, in aceeasi ordine de idei alte lucruri? Nu stiu cata administrare e OS 400 sau orice fel de alta administrare poti invata in unul sau doua semestre…

    Cat despre a o porni o centrala, nu stiu ce sa zic… Probabil cine face centrale nu scrie manualele prea bine, dar cu documentatia necesara cred ca m-as descurca :) . Glumesc. Totusi, cred ca daca cineva vrea sa invete ceva si e capabil poate s-o faca foarte bine si de unul singur.

  44. gigel on April 7th, 2009 1:46 am

    Sfatul ar fi sa invatati pentru voi si nu pentru nota. Stiu ca e greu, multa lume face facultatea pentru o diploma cu o medie mare pe ea, pe care o vede ca un act de proprietate “pe viata” asupra unui job intr-o firma buna, a unei lefe bunicele samd. Asa stateau lucrurile o data, cand existau repartitii si care de faceau dupa note. Poate si azi mai sunt angajatori care tin la treaba asta, insa in general un angajator din domeniul IT cauta oameni cu un bun echilibru cunostinte/abilitati/experienta.

    Absolvirea unei facultati, in special cele de la noi iti dau sentimentul de bunastare intelectuala pe care l-am gasit in multe din posturile de mai sus. Din pacate in Romania nu exista o legatura foarte stransa intre nivelul de cunostinte si rezultatele universitare in special datorita modului pe alocuri idiot in care se face invatamant universitar la noi.

    Daca ai luat 10 la examenul cu liste inlantuite si backtracking si crezi ca stii programare, intreaba cativa programatori de cate ori le-au folosit in “real life” si poate ai sa intelegi.

    Pe scurt am vazut oameni cu doctorat complet incapabili respectiv tineri care au vreo 2 ani de facultate ( in curs sau abandonata ) dar care programeaza foarte bine.

    A doua problema sunt abilitatile. Din pacate o facultate de pe la noi nu-ti certifica in vreo forma abilitatile. Unele sunt innascute, altele sunt cultivate. Ca sa fiu plastic, o facultate iti poate certifica faptul ca stii ce e aia vioara, cate corzi are si care-s notele de pe portativ insa nu se stie daca poti sa canti ceva la ea. Ori esti un talent inascut ori trebuie sa pui nitel osul la treaba. Din fericire exista o serie de certificari care se pot da; neajunsul e ca sunt foarte specifice/

    Ultimul lucru e experienta. Cand termini o facultate de la noi experienta se poate considera nula. Ca doar nu credeti ca pune cineva botul la adeverinta de practica obtinuta stim noi cum ?

    Experienta v-o creati si o cultivati singuri prin proiectele la care lucrati si compromisurile pe care le faceti pentru a castiga si experienta, nu numai bani. Asta e, oamenii din IT sunt definiti mai mult decat credeti de proiectele la au lucrat in trecut decat la faptul ca stiu sau nu ordinea operatorilor din C++.

    In concluzie angajatorii care pun mare accent pe rezultatele universitare sunt amatori. Inseamna ca n-au implementat un sistem de evaluare a performantelor angajatilor si prin urmare nici al potentialilor noi veniti.

  45. C.N. on April 15th, 2009 7:26 pm

    A fi sau a nu fi ordonat nu are legatura cu facultatea! Daca astepti ca o facultate sa te ordoneze, atunci asteapta mult si bine, in special in invatamantul romanesc, cand de regula se invata in sesiune. Eu am terminat politehnica in 1964. Am terminat si primul curs postuniversitar de informatica din Ardeal in 1972. Cati dintre dvs au azi 35 de ani, cati ani am eu de informatica? Si inca lucrez! Am 70 de ani. Va citesc cu placere! Multi dintre dvs. au o judecata matura si ma intreb o aveam eu la varsta dvs? Mult succes!

  46. 0xdeadbeef on April 29th, 2009 8:51 pm

    Niciuna. Absolut corect. Intr-adevar nu trebuie nici o facultate, doar pile si cunostinte intre angajatii Adobe Romania..astea fiind zise sub impresia lasata de procedura de recrutare care btw sucks big time pentru o companie asa ‘open-minded’.

  47. del on April 29th, 2009 11:12 pm

    Oxdeadbeef, contacteaza-ma te rog pe hr-romania at adobe punct com sau dblajan at adobe punct com, vrem sa auzin mai multe despre experienta ta in procesul de recrutare Adobe; suntem sincer interesati sa imbunatatim lucrurile, daca e cazul.

  48. cosmin on April 29th, 2009 11:33 pm

    @C.N.: Este surprinzator ce scrieti. Poate ne faceti o vizita cand aveti timp. Cred ca ar fi o discutie interesanta. :)

  49. xmind on May 14th, 2009 11:51 am

    Salutare tuturor,

    Problema cu ideea de facultate e comunista, din punctul meu de vedere.

    1. in primul rand, nu poti face in nici o facultate din RO, ceea ce ti-ar placea (web development, grafician 3D, video editor etc) ca in tarile foarte dezvoltate(http://www.uat.edu/). Esti `obligat` sa te incadrezi in niste materii, care cica, o sa te ajute candva si care iti rapesc ani din viata pentru o presupunere, ca poate te va ajuta. Cate putin din fiecare, lasa goluri din fiecare.

    2. in socialism, cand terminai o facultate -> loc de munca asigurat. Astazi nu mai este asa. O termini si daca nu stii sa te descuri si sa vezi noile tendinte spre care tinde omenirea in dezvoltare, lucru care nu te invata in facultate, te duci si te angajezi, entry-level pe cateva sute de euro. Nu ti se cultiva ideea ca poti sa inveti si singur, cu o carte de specialitate! Foarte gresit.

    3. mentalitatea indoctrinata si creata pentru a duce la supunere si lipsa de respect de sine, intra in conflict cu gandirea ta uneori si incearca sa te convinga sub alte aspecte ca poti termina o facultate chiar daca tu stii ca ea te deviaza de la drumul tau, esti realist si vezi ca in afara de o diploma, nu te ajuta cu nimic, nimic. Nu vorbesc pentru cei care invata mecanic, ca asa trebuie, ca altfel parintii nu ii mai sustin in facultate, tocilari etc. Astia de obicei aloca timp pentru altii, decat pt ei, sa se descopere. Am cunoscut multi fosti colegi de fac cu potential ridicat, dar neincrezatori in sine ca pot face mai mult si supusi sistemului.

    Anyway, imi pare bine sa regasesc si alte persoane care sustin ca facultatea nu este obligatorie ca sa fii angajat intarind mai mult latura de dezolvate profesionala.

    In final, vreau sa va adresez urmatoarea intrebare: Daca din 10 potentiali angajati, 9 sunt cu facultatea terminata de profil si 1 fara facultate (nu cu ea in curs de dezvoltare) in cine va puneti mai mult increderea? Ce va spune primul impuls? ….

  50. sana on May 25th, 2009 8:47 am

    xmind,

    Intr-adevar, ai dreptate referitor la facultate; dar nu ai in vedere ca oameni buni se gasesc, in general, in marile centre universitare. Evident, exista si in alta parte, dar cum dai de ei ? Trebuie sa vina ei la tine …. Tu nu termini o facultate sa te angajezi la Adobe sau la orice alta firma; tu termini o facultate pentru a intelege mai bine cum functioneaza un domeniu. E destul de greu sa gasesti oameni in invatamant dornici sa-ti predea Flex, AJAX si chestii de genul asta, pentru ca tehnologiile sunt relativ noi si nici ei nu le stiu. Eu sunt student la Calculatoare(poli) si sunt destul de multumit de ce se face aici; dar cel mai important lucru il reprezinta colegii pasionati.

    Facultate nu stiu daca se justifica atunci cand nu ai colegi pasionati, cu care sa te poti confrunta in probleme.

    La ultima intrebare nu iti pot raspunde; nu am calitatea necesara.

  51. Mimi on June 19th, 2009 8:51 pm

    Cosmin, te inteleg foarte bine ce vrei sa spui, dar in Romania e greu sa faci lumea sa priceapa ca cineva fara fac. poate fi mai CAPABIL decat unul cu fac., 10 facultati sa aiba el. Eu lucrez in informatica in America de 15 ani si am facut facultate in tara, in mecanica, pe vremea cand se mai facea ceva scoala. Dar chiar si atunci totul era ~ full teorie, foarte academic.

    Am facut facultate aici in Computer Science deci m-am reprofilat si am atatia colegi de munca care n-au fac. si au acelasi salariu si sunt la fel de “tari” ca mine. Totul e chestiune de experienta, de pasiune. Evident vorbim de persoane pasionate si capabile sa se mobilizeze sa invete si sa faca ce-si propun si ce iubesc.

    In Romania insa daca n-ai facut facultate esti incomptenet par definitie ori gasesc ca este o gandire complet gresita. Din pacate, le va trebui mult timp la romani sa gandeasca si altfel. O vor face atunci cand se vor convinge, pe pielea lor, cand va veni cineva si le va da “lectii”, cand se vor simti un pic “pe la glezna lui”. Eu am avut aici si colegi romani de la Informatica, Automatizari si Calculatoare, din Bucuresti. Nu zic…, stiau ei ceva teorie, dar erau incapabili sa duca ceva la bun sfarsit. Parca le lipsea practica sau nu prea stiu ce?

    Oricum, iti doresc mult curaj! Eu nu cred c-as mai fi in stare sa lucrez acolo, cu oameni din astia, care sunt “competenti” numai ca au trecut pe la fac.

  52. Andreea on June 24th, 2009 12:54 pm

    Eu consider ca are mare dreptate Cosmin. Din pacate putini gandesc ca el.
    La firma la care lucrez angajarile se fac de niste oameni care sunt praf. Parerea mea. De aceea jumatate din angajati sunt incompetenti, nesimtiti si tupeisti.

  53. sana on July 11th, 2009 3:20 pm

    Imi pare rau ca lasi impresia ca la noi, nicaieri, NU se mai face scoala. Nu stiu, pana acum am facut un internship la o firma bine cotata (poate chiar foarte bine, stiu ca eram bucuros c-o sa fac vara din anul 2 un internship la ei) si mi se parea (si lor :P ) ca eu programez ceva mai bine decat inginerii lor. Cum majoritatea lucrurilor le-am invatat in facultate nu stiu ce sa cred; era firma prea slaba sau chiar se mai face pe undeva scoala ?

  54. cosmin on July 12th, 2009 2:18 pm

    @sana: Ma bucur ca la scoala ai invatat sa programezi, si ma bucur ca ai o opinie pozitiva fata de scoala. Totusi cred ca ar trebui sa mai citesti o data articolul. Daca nu ai timp, uite aici ultimul paragraf:

    “Articolul in cauza era intitulat “Ce facultate trebuie sa termini pentru 1.000 de euro pe luna la primul job”. A fost in mod special intitulat doar pentru a atrage atentia. Totusi este prea departe de realitate. Pentru un job bun nu e de ajuns sa termini o facultate cum sugereaza autorul articolului din zf.ro. Trebuie sa faci o facultate. Adica trebuie sa inveti, sa-ti placa si la sfarsit sa stii ce ai facut si dece. Numai asa poti sa fii atat de bun incat sa gasesti job-ul care te satisface cel mai mult. In acelasi timp am cunoscut destui oameni atat de bine pregatiti in software fara sa fi absolvit o facultate de profil, incat mi-am dat seama ca nu poti sa judeci pe cineva dupa o diploma pe care nu o are.”

    Daca esti curios sa inveti mai multe sau sa ai un feedback in plus relativ la “skill-urile” tale in programare urmareste si programele noastre de internship pe http://edu.myadobe.ro/

  55. sana on July 15th, 2009 7:18 am

    @cosmin
    Urmaresc foarte indeaproape programele voastre de internship pentru ca voi face unul vara asta :-) .

    Eu cred ca am inteles mesajul post-ului si nu m-am legat neaparat de el. Dupa cum observi, comentariile mele erau relativ la alte comentarii.

  56. Andrei on August 1st, 2009 11:57 am

    Dupa cum au mai spus și alții, consider că postul ăsta este dăunător. În primul rând vine de la o persoană care a făcut facultate, deci nu cred ca e așa relevant. Probabil tu ai făcut facultatea și nu ți-ai dat seama cât ai invățat pe parcusul ei.

    Facultatea este un loc în care ești pus să rezolvi probleme, și din asta înveți cel mai mult.

    De ce spun că postul este dăunător? Pentru că sunt oricum destui care pleacă la căpșuni sau pe șantier în Spania. Nu cred ca ne vom afirma în Europa nici ca persoane și nici ca țară daca trimitem zidari și culegători de căpșuni.

    Eu sunt în Franța momentan, am o diplomă de inginer în electronica (de la UPB) și vreau să lucrez ca programator. Fraților, aici este foarte greu să obțin un post de programator având deja o diploma de inginer. Dacă n-aș avea acea diplomă nici nu aș fi chemat la interviu. Eu am avut norocul să întâlnesc un francez și să lucrez cu el la un proiect și sper ca în câteva luni sa îmi fac și contract de muncă.

    Nu mai bagați în cap oamenilor ca nu e nevoie de diplomă, că poate vor să se ducă în afară și dup-aia se dau cu capul de toți pereții că în țară poate lucrau ca programator și acolo ajung vânzători de pâine. În Franța nici nu poate să te angajeze pe post de inginer dacă nu ai diplomă de inginer. NU LE DĂ VOIE LEGISLAȚIA!

    Prin urmare, sfatul meu clar este să faceți facultate! Cunosc mulți oameni care regretă că nu au făcut o facultate. Mai bine vă stresați câțiva ani decât o viață întreagă.

  57. cosmin on August 2nd, 2009 12:34 am

    @Andrei, am obosit sa repet pentru fiecare om care citeste primul paragraf si apoi se repede sa puna un comentariu ca articolul nu indeamna sa “o arzi” 4 ani in loc sa faci o facultate.

    Intr-o singura fraza idea articolului este sa nu decizi la ce facultate sa mergi in functie de cati bani scrie undeva ca ai putea castiga dupa, ci, sa mergi la facultatea in care vei invata ceea ce iti place sa faci, iar daca iti place ceva cu adevarat poti s-o faci chiar daca ai terminat o alta facultate sau niciuna.

    In alta ordine de idei, pentru anumite meserii nicaieri in lume nu te poate angaja cineva pe un post fara o diploma, la fel cum nu te angajeaza nimeni pe un post de doctor fara o diploma in medicina. Asta nu inseamna ca nu poti sa lucrezi intr-un domeniu fara sa ai o diploma. Totusi, nu te va angaja nimeni daca ai o diploma si esti varza. Si ma indoiesc ca e ilegal sa te angajeze cineva in Franta ca programator fara o diploma…

    Daca ai probleme sa te angajezi in Franta ca inginer si te simti inginer facand abstractie de “diploma” schimba tara, nu te plange. Noi nu ne uitam la diploma cand angajam un om. Daca e talentat si are vointa il angajam. Daca are diploma si e varza, nu-l angajam. E greu sa ne dam seama cat e de bun cineva in cateva ore cat dureaza un interviu, dar am devenit destul de buni la asta si nu prea dam rateuri. Apropos, asta se intampla peste tot in lume, nu doar in Romania.

    Am scris si asta pe undeva dar am s-o repet. Ma bucur ca am facut facultatea si apreciez ceea ce am invatat in facultate si mi-ar fi fost probabil mai greu sa invat fara sa merg la facultate, dar de invatat am invatat singur.

    Bafta la cautat job! Daca nu te descurci si ai incredere in tine te asigur ca avem un mediu de lucru foarte bun la Adobe si Romania nu e atat de rea – poate ne faci o vizita.

  58. Tudor on August 2nd, 2009 5:37 pm

    Eu sunt în Franța momentan, am o diplomă de inginer în electronica (de la UPB) și vreau să lucrez ca programator.

    Poate o fi din cauza ca nu stii programare…?

  59. Aurelian on September 11th, 2009 2:16 am

    Omul a spus ceva simplu si usor de rationalizat.

    Nu locatia in care mananci face mancarea buna!

    si sarind peste maxime si trecand peste cei care comenteaza sa comenteze inainte sa gandeasca…daca faci abstractie ca exista facultati pentru o secunda…tu esti cel care face ceea ce face.

    Daca spargi baze de date la NASA te angajeaza nu te baga la puscarie ;) exemplul pustiul de vreo 17 ani care e acum cu apartament la milano si la facultate pe acolo la cibernetica.

    Daca sti…sti nimeni nu te da la o parte daca esti bun cu sau fara facultate.

    Nu am facultatea, am fost la Poli am renuntat.

    Si o duc senzational financiar, doar pe spatele meu, am invatat baza a tot ce stiu acum in putin timp(sub 1 an), dar la sfarsitul drumului am ajuns sa castig la nivel de 5 cifre pe luna (euro), in ROMANIA. Ideea era simpla, determinarea e cea mai importanta.

    Acum vreau sa ma bag la o facultate sa mai invat niste programare. Dar pentru ca vreau eu FACULTATIV.

    Am capul calendar, acum muncesc de exemplu e 3:00.

    Dar asta ma adus unde sunt acum, sunt muncitor determinat si sclavul meu.

  60. Aurelian on September 11th, 2009 2:17 am

    Ori s-a dat ceasul in urma si eu nu stiam, ori … e 3 16 :D

  61. alecs on September 12th, 2009 2:18 am

    trec clasa a 11 ji vreau sa aflu cat mai multe despre aceasta facultate de informatica manageriala din bucuresti.se intra greu?este o facultate buna?..spunetimi tot ce stiti.va rog mult.

  62. Cristian on September 12th, 2009 11:23 pm

    @xmind:
    > 1. in primul rand, nu poti face in nici o facultate din RO, ceea ce ti-ar placea (web development, grafician 3D, video editor etc) ca in tarile foarte dezvoltate(http://www.uat.edu/).
    Alea sunt fie chestii de scoala profesionala, fie cel mult de arte. Nu au nimic de-a face cu Computer Science sau Software Engineering/Development.

    @Aurelian:
    Si Becali o duce senzational de bine, iar el nici macar liceul nu l-a terminat. Prin urmare nu mi se pare relevant ceea ce spui.

    > Daca spargi baze de date la NASA te angajeaza nu te baga la puscarie ;) exemplul pustiul de vreo 17 ani care e acum cu apartament la milano si la facultate pe acolo la cibernetica.
    Hai sa lasam deoparte legendele astea. Nici macar Kevin Mitnick sau Robert Tappan Morris nu au fost angajati de guvern, ba chiar au fost pedepsiti destul de aspru. Iar ei chiar se pricepeau. In plus, din cate stiam eu NASA se ocupa de explorarea spatiului, nu de securitate. De securitate se ocupa NSA (un singur A, nu doi).
    Daca ma insel astept niste dovezi concrete. Cum spun editorii de pe Wikipedia, citation needed.

    @cosmin:
    > Si ma indoiesc ca e ilegal sa te angajeze cineva in Franta ca programator fara o diploma…
    Asta e valabila si in Romania. Peste tot unde am lucrat mi s-a cerut diploma ca sa fiu angajat pe post de programator. Pentru a ocupa anumite posturi legea prevede ca trebuie sa ai fie o calificare certificata de o diploma, fie experienta in domeniul respectiv. Am avut de exemplu o colega care facea web design si care era ofticata ca nu e trecuta cum trebuie in cartea de munca.

    In ceea ce priveste valorea diplomei si necesitatea/utilitatea ei, sunt de acord cu faptul este important sa inveti pentru tine (ca sa stii ceva) si nu pentru nota. Apropo, @gigele, backtracking-ul si listele inlantuite se fac pentru formarea gandarii, nu neaparat pentru a fi utilizate in practica zi de zi. Pentru ca tot veni vorba de practica, poate ca la Adobe nu prea se tine cont de diploma la selectia initiala, dar restul companiilor se cam uita dupa ea. Cei de la Google sunt maniaci in privinta asta, iar cei de la Oracle or fi condusi de unul fara facultate, dar tot tin cont de asta. Toti pe care-i stiu din SUA imi spun ca americanii se uita la “carton”. Bineinteles ca poti reusi si fara el, Bill o demonstreaza din plin, doar ca va fi ceva mai dificil.

  63. Alex on October 23rd, 2009 11:32 pm

    Daca scoti umplutura din facultate ramai cu mai putin de 1% care, desigur, nu o consideri sa te ajute in cariera aleasa :) personal as face cursuri ce dureaza cateva luni, prezentate de oameni din domeniu, si au mai putin de 90 ani :D cu diploma pentru fiecare curs terminat. In felul acesta pot sa ma duc la o firma care cere, spre exemplu, java, php si ajax, cu diploma de java, diploma de php, si diploma de ajax, presupunand ca ar fi diplome pt fiecare. Sunt de acord ca astfel de diplome (recunoscute european cel putin) sa fie necesare angajarii la o firma serioasa/mare/adobe :D

    my 2 cents

  64. sana on October 24th, 2009 12:13 am

    @alex
    “In felul acesta pot sa ma duc la o firma care cere, spre exemplu, java, php si ajax, cu diploma de java, diploma de php, si diploma de ajax, presupunand ca ar fi diplome pt fiecare.”

    Deci tu esti consumator de tehnologie. Stii ca mai exista si producatori ? Eu NU sunt de acord ca in facultate sa se faca Java ci POO, nici php/ajax ci initiere in web development. Poti rezolva foarte multe probleme stiind DOAR tehnologii, dar majoritatea problemelor grele se vor rezolva altfel, cu algoritmi si materii inutile.

    Ce ti se pare mai greu: sa “scrii” php-ul sau sa-l folosesti ? API design-ul nu e chiar atat de simplu; tre sa multumesti pe toata lumea si pentru asta ai nevoie de o gandire formata NU in tehnologii.

    Evident, la tot ce-am spus eu exista exceptii. Am vazut oameni foarte tari si care considera ca facultatea e degeaba; pentru ei este, notiunile le acumuleaza neconventional/altfel.

    “Sunt de acord ca astfel de diplome (recunoscute european cel putin) sa fie necesare angajarii la o firma serioasa/mare/adobe :D

    Clar :-D .

  65. cosmin on October 24th, 2009 5:55 pm

    @Alex: sa stii cateva limbaje e mai mult sau mai putin acelasi lucru cu a vorbi mai multe limbi – sunt inutile daca nu ai ceva de spus cu exceptia cazulul in care vrei sa fii traducator.

    Cu alte cuvinte, exact despre asta vorbeam eu: daca iesi din facultate si spui doar ca stii php si java ai facut-o degeaba. Daca mergi la un interviu serios si spui doar ca stii php si java si X, mergi degeaba. Intr-adevar oricine poate sa invete un limbaj nou de programare in timp relativ scurt. (mai greu e sa inveti o paradigma noua de programare).

    Important e sa stii sa faci software, nu sa stii unul sau mai multe limbaje. Importante sunt toate lucrururile elea pe care ignorantii nu dau doi bani cand trebuie sa le invete, pentru ca sunt dificile si li se pare ca profesorii vorbesc despre ele pentru ca nu sunt la curent cu ultimele tehnologii, ca doar in ruby n-ai nevoie sa implementezi liste inlantuite, nu? Gresit. Vreau sa am langa mine oameni care inteleg cu ce se mananca structurile de date si algoritmii si care sunt pasionati de ceea ce e la baza unei tehnologii nu cum se scrie codul folosind tehnologia respectiva.

  66. bubu_lache on October 30th, 2009 1:01 pm

    Nu trebuie sa faci/termini nici o facultate… de fapt nu trebuie sa mergi la scoala… de fapt nu trebuie sa te angajezi la Adobe… de fapt nu trebuie sa te angajezi… de fapt … tre sa fii doar moldovean ==))

  67. Razvan Ungureanu on February 3rd, 2010 11:48 am

    Sunt de acord cu tine alin-t : facultatea spune ceva despre tine

  68. Razvan Ungureanu on February 3rd, 2010 11:49 am

    trebuie sa terminam o facultate pentru a avea un anumit statut

  69. cosmin on February 3rd, 2010 12:14 pm

    @Razvan Ungureanu:
    Ce inseamna un “anumit statut”? Ce statut au taximetristii care au terminat o facultate fata de cei care nu au terminat o facultate? Nu neg ca facultatea are efecte asupra statului social – daca la asta ne referim. Dar in ce fel crezi ca va fi afectat statutul social in cazult in care faci o facultate fara sa stii de ce o faci si fara nici un interes sa inveti ceva?
    Simpla facultate are o influenta minora asupra statului social, cel putin in societatea din Romania unde oricine poate absolvi o universitate fara sa mearga la cursuri sau examene.
    Link-ul pe care il ai in semnatura “lucraridediploma.net” nu poate decat sa confirme aceasta realitate.

    In concluzie: mai bine faci scoala care ti se potriveste decat sa faci o scoala spre care nu ai nicio inclinatie doar pentru a accede la un anumit statut social la care foarte probabil nu vei ajunge daca nu esti in stare sa-ti faci lucrarea de diploma si trebuie s-o cumperi.

  70. vicx on February 11th, 2010 4:14 pm

    sunt adeptul urmatoarei ideei:1 informeazate despre cat mai multe chestii(gen sa stii pe ce lume traiesti chestiuni esentiale); 2 invata ce iti place; 3 dezvoltati aceasta pasiune!
    facultatile din romania sunt o porcarie(te invata de toate si nimic la obiect) de aceea multi termina facultatea(tati) si sunt nevoiti cand se angajeaza sasi revizuiasca cunostintele sau sa se apuce din nou sa invete(gen facultatea de constructii fiindca despre ea stiu, noi traim in sec XXI dar acolo se lucreaza-invata gen sec XVII)! sunt adeptul unei facultati corecte in care intradevar sa te SPECIALIZEZI nu sa refaci liceul un pic mai avansat! si intradevar pacat ca multa lume te judeca dupa diplomele pe care le ai! o adevarata porcarie!

  71. ionutz$ on February 15th, 2010 9:07 pm

    pe ce as putea da mai departe?..dupa ce termin liceul pe profil matematica – informatica?…multumesc…;)

  72. Anonymous on April 2nd, 2010 9:52 am

    Idea cu facultatea in Romania e “outdated” , ai bani , poti face cam orice facultate in Romania , experienta de viata si imbinarea hobby-job e mult mai importanta decat o simpla facultate.Lucrez impreuna cu multi absolventi de Psihologie ( munca lor pe zi este de 5 minute, pentru care sunt retribuiti din bugetul STATULUI cu @3000 lei ), cand le dai alta sarcina primesti un raspuns de genul “eu sunt psiholog” nu stiu eu sa fac acest lucru. Drept urmare eu ii consider fix 0 (zero) ca oameni si ca “profesionisti”. Ideea la ceea ce am spus eu aici este ca da intradevar nu iti trebuie o facultate ca sa faci ceva in viata , dar in romania lumea se uita daca ai terminat sau nu una ( nu conteaza cum ai trecut prin ea, sau daca ai fost macar 1 singura data acolo ), si in sistemul public de stat se promoveaza prostia si cu cine mergi la SPRIT

  73. Taka on July 6th, 2010 2:32 pm

    Nu ma pot abtine sa nu remarc legat “Teach yourself programming in 10 years” ca “C++” se traduce in majoritatea limbilor (chiar si in romana) cu “Pascal”…

    Deci asta e, C++ = (cumva) Pascal…

    Ma duc sa iau un Nurofen pt cap (sau mai bine un calmant :P )

  74. Andrei on July 29th, 2010 11:44 pm

    Autorul articolului are dreptate. Nu trebuie neaparat sa termini o facultate pentru a te angaja. Eu sunt la specializarea Informatica Economica, insa pana sa intru aici am invatat singur adobe dreamweaver, photoshop, c++, html, putin java si putin mysql. Cand am intrat aici mi-a fost usor… deci conteaza sa studiezi singur… nu sa faci neaparat o facultate. Si aici toti romanii gandesc gresit.. ca poti lua jocul asta daca ai studii superioare.. nu se uita la adevaratul tau potential.

  75. Cretzu Emil on August 3rd, 2010 7:09 pm

    Comentariile sunt pro facultate . Contrazic toate acestea si spun ca talentul imbinat cu multa practica face exact cat 2 facultati ! Am facut “la stat” 2 facultati si nu am avut sansa sa lucrez1 zi in domeniile care le-am studiat . ptr mine Facultate= 0

  76. Mircea on August 10th, 2010 2:56 pm

    Fapte, nu vorbe: educatia reprezinta unul dintre cei mai importanti factori in lansarea unei societati civilizate. De exemplu: Marea Britanie, Germania, Olanda, SUA, Japonia, Australia; toate aceste tari recomanda tinerilor sa urmeze educatia preuniversitara cat si cea postuniversitara. Acum sunt si cazuri norocoase in care individul devine bogat fara studii (gen Gigi Becali), dar nu ar trebui sa ne bazam pe aceste mutatii sociale. Putem deveni avuti, daca asta ne intereseaza si atat pe lumea aceasta. Dar ce dam generatiilor care vin, asta este cel mai important. Pe cand un copil din Germania, UK, Japonia etc. invata muzica clasica de la 5 ani si merge la scoli de arhitectura, cibernetica, administratie etc. deoarece asta este scopul nostru ca fiinte evoluate, un copil din Romania ia exemplul unor parinti mai putin descuiati la minte, fiind indrumat catre manele, spalare de bani, coruptie etc. Iar atunci ne intrebam, oare de ce o duc ‘aia’ mai bine si nu ne baga nimeni in seama pe aceasta planeta? Vreti sau nu, asta se intampla in realitate si se intampla datorita acestui mod de gandire. Lasati complexele si orgoliul, ganditi un pic si in afara cutiei si veti vedea ca a termina o facultate este un lucru important, ceva ce ne diferentiaza de mase, indiferent de parerea lor :) (Intrebare: oare de ce Bill Gates s-a inversunat cu terminarea Harvard-ului?, dupa atatia ani de pauza academica? Raspuns: pt ca ii va imbunatati imaginea de om, in ciuda averii sale colosale) Succes tuturor!

  77. Calin I. on August 10th, 2010 3:19 pm

    Referitor ca urmatorul citat..

    ” Cretzu Emil on August 3rd, 2010 7:09 pm

    Comentariile sunt pro facultate . Contrazic toate acestea si spun ca talentul imbinat cu multa practica face exact cat 2 facultati ! Am facut “la stat” 2 facultati si nu am avut sansa sa lucrez1 zi in domeniile care le-am studiat . ptr mine Facultate= 0 ”

    Exista comentarii pro-facultate, comentarii contra-facultate. Ideea este ca, in societate, exista aceeasi discrepanta intre straturile sociale. Adevarul este ca in tarile civilizate clasa educata conduce masele. In tara noastra, spre ghinionul tuturor si a celor care vor veni pe lume, cei cu educatie ‘pe bune’ sunt ignorati de catre cei care cred ca ‘merge si fara carte.’. Dar nicaieri nu merge fara, iar din ce in ce o sa mearga mai greu daca nu esti pregatit. Parerea ta este doar a ta si este importanta dar este una singura, chiar daca seamana si cu a altora de seama ta. Daca terminai 2 fac. la stat, gandeai altfel, asa ca lasa-ne.. CAND VOR FI LUATI CEI MAI PREGATITI OAMENI DIN TARA ASTA SI PUSI LA CONDUCERE IN CONEXIUNE CU CEI MAI IMPORTANTI INVESTITORI SI CU RETEAUA DIPLOMATICA VESTICA, ATUNCI VA CRESTE SI ROMANIA.Pana atunci insa, raman doar esecurile generate de o gandire eronata, sustinuta de astfel de principii. Bagati la cap: educatia conteaza, iar facultatea este musai, pentru binele intregii societati

  78. Mariusica U on August 10th, 2010 3:27 pm

    Adevarul nr. 1: o facultate conteaza, dar nu garanteaza, asta o faci tu mai departe, folosindu-ti propria-ti personalitate si ambitie.

    Adevarul nr. 2: poti sa nu ai facultate si sa reusesti in viata, dar este intr-adevar din ce in ce mai riscant intr-o societate evoluata (nu e cazul Romaniei inca)

    Adevarul nr. 3: sunt o gramada de complexati, proveniti din clasa muncitoare si lipsiti de educatie superioara, care, avand principii de stana, recomanda altora solutia ideala. Acestia trebuie sa inteleaga: Cei cu studii sunt si vor fi superiori celor fara, intr-o societate.. cu sau fara acordul lor :) )

Leave a Reply